Jean Aurenche (1904 - 1992)


Nepředvídatelný bohém, s nímž se těžko spolupracovalo, ale také plodný scenárista s třemi prestižními cenami Cézara, to byl Jean Aurenche, jehož jménem jsou podepsány scénáře k více než osmdesáti francouzským filmům. Pocházel z malého městečka Pierrelatte v jižní Francii, ale od mládí se pohyboval v pařížských uměleckých kruzích. To mu umožnila mladší sestra Marie Berthe Aurenche (1906-1960), která se v roce 1927 provdala za významného surrealistického malíře Maxe Ernsta.

Krátce nato se Aurenche setkal s režisérem Claudem Autant-Larou (1901-2000) a jejich první společnou prací bylo historické drama PŘÍPAD KURÝRA Z LYONU (L'affaire du courrier de Lyon, 1937). Jejich úspěšný tandem pak počátkem 40. let doplnil ještě novinář Pierre Bost, který pak s Aurenchem napsal řadu scénářů. K největším úspěchům Autant-Lary a scenáristické dvojice nazývané Aurenchebost patřily poválečné filmy jako SYLVIE A FANTOM (Sylvie et le fantôm, 1946), ĎÁBEL V TĚLE (Le diable au corps, 1947) nebo ČERVENÁ KRČMA (L'auberge rouge, 1951).

Jean Aurenche psal scénáře i pro další režiséry, na místě je připomenout několik historických velkofilmů Jeana Delannoye (ZVONÍK OD MATKY BOŽÍ – Notre Dame de Paris, 1956) nebo CÍSAŘSKÁ VENUŠE (Venere imperiale, 1963). Výrazných ohlasů v mezinárodním měřítku dosáhly také filmy René Clémenta ZAKÁZANÉ HRY (Jeux interdits, 1952) a adaptace Zolova románu GERVAISA (Gervaise, 1956). Osvědčené literární předlohy ostatně převáděl do podoby filmových scénářů i pro Autant-Laru (ČERVENÝ A ČERNÝ – Le rouge et le noir, 1954; HRÁČ – Le joueur, 1958).

V polovině padesátých let se Claude Autant-Lara i Jean Delannoy stali hlavními terči mladých kritiků a později tvůrců francouzské nové vlny v čele s Françoisem Truffautem. Kritika mířila na schématismus příběhů nebo upřednostňování role scenáristy před herci. Tím pádem se to týkalo i Jeana Aurenche, jenž si z toho ovšem nedělal velkou hlavu. Na rozdíl od Autant-Lary, který se řadu let vysiloval polemikami s mladou generací na stránkách knih a časopisů. Na druhou stranu je zajímavé, že Aurenche v té době pracoval i na filmech, které naopak k nové vlně neměly daleko (CESTY ŠKOLÁKŮ – Chemin des ecoliers, 1959).


11.9.1904
Pierrelatte, Francie
29.9.1992
Bandol, Francie
Jean Aurenche csfd

La Passion de BernadetteDe guerre lasseFucking FernandHvězda severuČistkaLa vera storia della monaca di MonzaMladík a levSoudce a vrahAť začne slavnost...Hodinář od sv. PavlaLes PatatesLe franciscain de BourgesLe Plus Vieux Métier du mondeHoří v Paříži?Une femme en blanc se révolteJournal d'une femme en blancUmorismo in neroLes amitiés particulièresCísařská VenušeLe Magot de JosefaLe MeurtrierLe Crime ne paie pasTu ne tueras pointVive Henri IV... vive l'amour!L’ Affaire d'une nuitRégates de San Francisco, LesLe Chemin des écoliersZelená kobylaHráčLa Femme et le pantinV případě neštěstíGervaisaNapříč PařížíZvoník u Matky BožíToulaví psi bez obojkůMam´zelle NitoucheOseníTřikrát ženaČervený a černýPyšníLes Sept péchés capitauxZakázané hryGibier de potenceČervená krčmaDieu a besoin des hommesAu-delà des grillesPostarej se o AmálkuLes Amants du pont Saint-JeanĎábel v těleLes J3Pastorální symfonieSylvie a fantomLe Voyageur sans bagageLes petites du quai aux fleursAdrienDominoDouceDéfense d'aimerHuit hommes dans un châteauLe Mariage de Chiffon


Aktualizace osobnostního profilu Jean Aurenche: 23.1. 2024 15:42