Trevor Nunn 84 let


„Je úžasné, že může přijít někdo jako Baz Luhrmann a objevit Romea a Julii pro mladou generaci. Ale Baz toho dosáhl za cenu ořezání textu asi o šedesát procent. Já chci, aby byl Shakespeare znovu-objeven v plném znění, nebo v co možná nejúplnějším, protože tam se skrývá génius. To je to, co oslavujeme.“

V roce 1964 Nunn vstoupil do slavné Royal Shakespeare Company a jen o čtyři roky později – v pouhých dvaceti osmi letech – se stal jejím historicky nejmladším uměleckým ředitelem. Tuto funkci Nunn zastával celých osmnáct let a během té doby režíroval mnoho úspěšných představení, z nichž zřejmě největšího uznání ze strany britské kritiky i veřejnosti se dočkaly jednak jeho shakespearovské produkce, jednak populární muzikály. Mezi jeho nejznámější projekty patří minimalistická, klaustrofobní inscenace Shakespearova MACBETHA s McKellenem a Judi Dench v hlavních rolích, grandiózní devítihodinové divadelní zpracování Dickensova románu THE LIFE AND ADVENTURES OF NICHOLAS NICKLEBY, dále legendární CATS, jeden z nejdéle běžících muzikálů v historii Broadwaye (1982—2000) a první anglická produkce muzikálu LES MISÉRABLES, která na Broadwayi vydržela téměř stejně dlouho (1987—2003). V roce 1974 začal Trevor Nunn adaptovat své úspěšné divadelní produkce pro televizi – po komorní, ovšem díky působivým hereckým výkonům Richarda Johnsona a Janet Suzman (Nunnovy první manželky) pamětihodné adaptaci ANTONIA A KLEOPATRY následovalo televizní zpracování výše zmíněného MACBETHA (1979) a NICHOLASE NICKLEBYHO (1982), po nich přišel OTHELLO (1990), KUPEC BENÁTSKÝ (2001) a nejčerstvěji také KRÁL LEAR (2008), opět s Ianem McKellenem v hlavní roli. Společným rysem všech Nunnových inscenací je zjevná péče, která je věnována detailu, ať už jde o jemné nuance v textu samotné hry, charakterizaci postav pomocí kostýmů nebo drobné jevištní aktivity (tzv. bits of business), jimiž herci často doprovázejí a zpestřují své výstupy. Právě díky těmto miniaturním dramatickým ozdobám Nunn dokáže dodat energii, bezprostřednost a někdy i komiku hrám, které jsou jinak vzhledem ke svému stáří nezřídka vnímány spíše jen jako jakési kulturní relikvie.

Po odchodu z čela Royal Shakespeare Company se Nunn začal s úspěchem věnovat komerčnímu divadlu a filmu. Jeho dva celovečerní, romanticky laděné filmy, LADY JANE (1986) a Shakespearův VEČER TŘÍKRÁLOVÝ (1996), sklidily vesměs pozitivní ohlasy, třebaže jeho novým divadelním inscenacím (mezi nimiž bychom našli například i Stoppardovu ARKÁDII a ROCK’N’ROLL) se často dostalo přijetí ještě o něco vřelejšího, a Nunn, od roku 1994 šťastně ženatý s herečkou Imogen Stubbs (Desdemonou z jeho OTHELLA a Violou z VEČERA TŘÍKRÁLOVÉHO), obklopený mnoha prestižními cenami za nejlepší režii her i muzikálů a navrch ještě poctěný rytířským titulem, uděleným za mimořádný přínos britské divadelní scéně (2002), si může oddechnout – jeho dětský sen se stal skutečností – a předstírat touhu po klidném životě v důchodu.


14.1.1940
Ipswich, Suffolk, England, Velká Británie
Trevor Nunn csfd

Vězeň číslo C33Příběh špionkyKing LearMerchant of Venice, TheVečer tříkrálovýPorgy and BessOthelloLady JaneThree Sisters, TheHeddaLife and Adventures of Nicholas Nickleby, TheOklahoma!American PlayhouseThe South Bank ShowSome Interesting Facts About Peter CookChanging StagesTV's 50 Greatest StarsThe 100 Greatest MusicalsA Week in the West EndThe 56th Annual Tony AwardsThe 49th Annual Tony AwardsThe 41st Annual Tony AwardsThe 37th Annual Tony AwardsBarbra Streisand & Vince Gill: Memory


Aktualizace osobnostního profilu Trevor Nunn: 20.2. 2024 06:52