Jean-Pierre Melville (1917 - 1973)


Jeden z nejvýznamnějších tvůrců francouzského filmu, Jean-Pierre Melville, se narodil v Paříži do židovské rodiny původem z Alsaska a jeho rodné jméno znělo Grumbach, pseudonym Melville přijal až za druhé světové války podle svého oblíbeného spisovatele. Melville vyrůstal v Paříži a za studií jej zcela pohltila láska k filmu. Jeho posedlost a neúnavnost, s jakou navštěvoval biografy, byly pro něj nejlepší školou filmařiny, kterou později hojně zužitkoval ve své vlastní práci. Od otce pak dostal šestnáctimilimetrovou filmovou kameru a začal točit první amatérské snímky. V roce 1937 nastoupil vojenskou službu, v níž setrval do začátku druhé světové války. Po obsazení Francie fašisty se zapojil do odboje, později uprchnul do Velké Británie a v rámci Francouzské osvobozenecké armády se pak vrátil do závěrečných bojů v Evropě.

Z další Melvillovy tvorby stojí za zmínku kriminální drama BOB LE FLAMBEUR (1956); v tomto případě se režisér spolehnul na osvědčeného autora literární předlohy, Augusta Le Breton. Film se sice nestal diváckým hitem, dostal se ale znovu do centra pozornosti četných filmových odborníků a nadšenců, mimo jiné právě nastupující generace nové vlny. Totéž se týkalo i Melvillových dalších filmů, zvláště následujícího válečného dramatu KNĚZ LÉON MORIN (Léon Morin, prêtre, 1961), do nějž angažoval začínajícího J. P. Belmonda. Ten byl ostatně hvězdou i dalších filmů PRÁSKAČ (Le doulos, 1962) a NEJSTARŠÍ FERCHAUX (L'ainé des Ferchaux, 1963), které důstojně reprezentují tzv. francouzskou drsnou školu.

Vznik filmu NEJSTARŠÍ FERCHAUX provázely četné realizační problémy, omezování financí, zkrácení počtu natáčecích dnů v amerických exteriérech, konflikty s producentem i neshody s herci. Podobné to bylo u následujícího Melvillova filmu, DRUHÝ DECH (Le deuxième souffle, 1966). Ten se měl točit již v roce 1964, byly podepsány smlouvy, ale z finančních důvodů nakonec z natáčení sešlo. Titul byl tak vyprodukován až o dva roky později, navíc s jiným hereckým obsazením, než bylo původně plánováno. Tímto snímkem nicméně Melville výrazně obohatil francouzský kriminální žánr. Podobně zdařilý kriminální titul vytvořil pak o rok později s Alainem Delonem (SAMURAJ; Le samourai, 1967).

Se svým následujícím filmem, ARMÁDA STÍNŮ (L'armée des ombres, 1969) se Melville vrátil ke spolupráci s Lino Venturou a také k tématu druhé světové války. Film sice vznikl podle literární předlohy, ale Melville do scénáře vpravil vlastní zážitky z odbojářské etapy svého života. Film byl v nedávné době oceněn několika americkými sdruženími filmových kritiků. K oblíbenému kriminálnímu žánru pojatému originálním způsobem se pak Melville vrátil s filmem OSUDOVÝ KRUH (Le cercle rouge, 1970), opět s Alainem Delonem v hlavní roli (šlo také o jedno z posledních vystoupení Bourvila před jeho předčasnou smrtí). Tímto titulem také Melville poprvé skutečně výrazně zasáhl do návštěvnosti kin; OSUDOVÝ KRUH viděly v kinech více než čtyři milióny diváků. O dva roky později pak vznikl Melvillův poslední film, opět kriminální drama, dnes již řazené ke klasice – POLICAJT (Un flic, 1972).


20.10.1917
Paříž, Île de France, Francie
2.8.1973
Paříž, Île de France, Francie
Jean-Pierre Melville csfd

PolicajtOsudový kruhArmáda stínůSamurajDruhý dechNejstarší FercheauxPráskačKněz Léon MorinDeux hommes dans ManhattanBob hazardérQuand tu liras cette lettreHrozné dětiMlčení mořeVingt-quatre heures de la vie d'un clownLandruU konce s dechemKapesní láskaOrfeusBelmondo, l'incorrigibleMelville, le dernier samouraïLino Ventura – Ital v PařížiPutování francouzským filmemÚžasný pan BelmondoBelmondoCocteau Marais - Un couple mythiqueCinéma de notre temps : Jean-Pierre Melville : Portrait en neuf posesChroniques de FranceCinépanoramaOuvrez les guillemets


Aktualizace osobnostního profilu Jean-Pierre Melville: 4.4. 2024 17:12