Mauro Bolognini (1922 - 2001)


Italský režisér Mauro Bolognini natočil čtyřicet filmů a řadou z nich výrazně obohatil evropskou kinematografii 60. a 70. let dvacátého století, což lze mimo jiné doložit sedminásobnou nominací na hlavní cenu festivalu v Cannes i trofejemi z dalších festivalů. Narodil se ve městě Pistoia, které je dnes součástí Florencie. Tady také vystudoval architekturu, ale oboru se chtěl věnovat v rámci filmu. Proto v roce 1947 odešel do Říma, kde nastoupil ke studiu filmové architektury na škole Centro sperimentale di cinematografia, poté studoval i filmovou režii.

Po natočení několika nenáročných, komerčně ale úspěšných veseloher (HLÍDAČ, STRÁŽNÍK, VELITEL A STRÁŽMISTR - Guardia, guardia scelta, brigadiere e maresciallo, 1956) začal vytvářet umělecky hodnotné filmy zvláště ve spolupráci s P. P. Pasolinim, z těchto připomeňme alespoň snímek KRÁSNÝ ANTONIO (Il bell'Antonio, 1960), který mu vynesl hlavní cenu Zlatá plachta na festivalu v Locarnu. Z Pasoliniho dalších scénáristických prací stojí za zmínku adaptace literární předlohy Alberta Moravii NANICOVATÝ DEN (La giornata balorda, 1960), značný ohlas získal i přepis Pratesiho románu STATEK (La viaccia, 1961) s J. P. Belmondem a Claudií Cardinale v hlavních rolích.

Znovu k Moraviovi se vrátil s filmem AGOSTINO (1962), zbytek šedesátých let se ale věnoval hlavně podílům na povídkových filmech, které se tehdy těšily značné oblibě (bylo jich celkem osm), za své samostatné filmy ale mezitím stihnul dvakrát získat cenu za nejlepší režii na festivalu v San Sebastian (STÁRNUTÍ - La senilità, 1962; MADEMOISELLE DE MAUPIN, 1966). Teprve koncem 60. let začal znovu točit častěji vlastní samostatné filmy, s Ginou Lollobrigidou to byl melodramatický příběh o vztahu mezi zralou ženou a jejím synovcem (NEJKRÁSNĚJŠÍ LISTOPAD - Un bellissimo novembre, 1969). Počátkem 70. let se kromě filmování začal uplatňovat i jako operní režisér; převážně díla italských klasiků uváděl na předních scénách v Římě, Miláně nebo Benátkách, v roce 1975 pohostinsky režíroval i v Moskvě. K literárním předlohám se vrátil adaptací Pratoliniho románu METELLO (1970) o počátcích dělnického hnutí ve Florencii. Tento film posbíral několik prestižních cen v Itálii, sám Bolognini byl opět - a znovu neúspěšně - nominován na Zlatou palmu v Cannes. Širšího ohlasu dosáhl s mezinárodně obsazeným dramatem DĚDICTVÍ FERRAMONTIŮ (L'eredità Ferramonti, 1976).

Později se úspěšně chopil klasické předlohy DÁMA S KAMÉLIEMI (La dame aux camélias, 1980), kterou pořídil v koprodukci s Francií a Německem. Dámu s kaméliemi potom v roce 1983 režíroval i na divadelním jevišti v Benátkách a v roce 1985 zasedl i v porotě na festivalu v Cannes. Jeho posledními známějšími filmy jsou BENÁTSKÁ NOC (La venexiana, 1986) nebo MANŽELÉ A MILENCI (La villa di venerdi, 1992). Tehdy také začal sbírat ocenění za celoživotní dílo, které mu udělovaly různé zahraniční festivaly, v rámci udílení prestižních italských cen Davida di Donatello obdržel v roce 1999 čestného Davida.


28.6.1922
Pistoia, Itálie
14.5.2001
Řím, Lazio, Itálie
Mauro Bolognini csfd

Dynastie RicordiůManželé a milenciCasa RicordiMosca addioBenátská nocDáma s kaméliemiDove vai in vacanza?Velké vyvářeníDědictví FerramontiůLibero, má láskoPer le antiche scaleAféra profesora MurrihoBubu z MontparnassuImputazione di omicidio per uno studenteMetelloAssoluto naturale, L'Nádherný listopadRozmar po italskuArabellaLe Plus Vieux Métier du mondeČarodějkyKrálovnyMadamigella di MaupinBambole, LeMoje ženaŽena je něco nádhernéhoLa CorruptionAgostinoStárnutíStatekKrásný AntonioLa giornata balordaLa notte bravaPřizpůsobte se!Giovani maritiMarisa la civettaGuardia, guardia scelta, brigadiere e marescialloVena d'oro, LaZamilovaníI cavalieri della reginaCi troviamo in galleriaLhostejníVěznice parmskáI tre moschettieri12 registi per 12 cittàImago urbisDeodato Holocaust


Aktualizace osobnostního profilu Mauro Bolognini: 24.2. 2024 18:17