David Paul Scofield se narodil v Hurstpierpoint v anglickém hrabství Sussex do rodiny učitele. Ve dvanácti letech navštěvoval střední školu v Brightonu (Varndean Secondary School), kde vystupoval v rozličných školních hrách, hrál dokonce Julii v “Romeovi a Julii”. V roce 1939 pokračoval na Oxfordu, kde prováděli proslulé kousky s Kingsley Amisem a Philipem Larkinem, pozdějšími spisovateli. Univerzitu opustil kvůli herecké kariéře. Už jako dospívající se cvičil na Croydon Repertory Theatre School (1939) a pak na Mask Theatre School (1940) v Londýně. Zkušenosti sbíral jak jen mohl, mimojiné také s kočovnými společnostmi.
Peter Brook ve svých pamětech s názvem “Threads of Time” o Scofieldově všestrannosti napsal: “Dveře v zákulisí se otevřely a vešel malý muž. Měl na sobě černý oblek, brýle s kovovými obroučkami a držel kufřík. Chvíli jsme se divili, co je to za cizího muže a proč se prochází po našem jevišti. Až pak jsme zjistili, že je to proměněný Paul. Jeho vytáhlá postava se scvrkla; byl k nepoznání. Byl v tu chvíli úplně posedlý novou rolí.”
Kariéru Scofield zasvětil divadlu, zejména pak klasickému (Shakespeare). Na půdě moderního divadla se výborně zapsal jako Sir Thomas More v Boltově “Člověk pro každé počasí” (1960), za kterou získal v roce 1962 na Broadwayi cenu Tony, dále ve hře “A Hotel in Amsterdam” (1968) nebo jako Antonio Salieri v původní produkci Petera Shaffera “Amadeus” (1979). Amadeus i řada dalších kusů, ve kterých vystupoval na jevištích, byla později zfilmována, ale do “jeho rolí” byli obsazeni jiní herci, výjimkami byly filmy ČLOVĚK PRO KAŽDÉ POČASÍ (1966) v režii Freda Zinnemanna a KRÁL LEAR (1971) a v obou Scofield zazářil. Stran filmových rolí byl extrémně vybíravý.
Mezi jeho další větší filmové role patří například Tobias v A DELICATE BALANCE (1973) s K. Hepburnovou, Mark Van Doren v Redfordově dramatu OTÁZKY A ODPOVĚDI (1994) nebo Thomas Danforth v Hytnerově filmové adaptaci románu Arthura Millera “The Crucible” ČARODĚJKY ZE SALEMU (1996) s Danielem Day-Lewisem a Winonou Ryderovou. Arthur Miller ho prý označil za nejlepšího anglicky mluvícího herce. Dvakrát se Scofield sešel ve filmu s Burtem Lancasterem: ve válečném thrilleru VLAK (1964) a ve špionážním ŠTÍR (1973), ve kterém hrál i Alain Delon. Zeffirelliův HAMLET (1990) ho zase na plátno přivedl spolu s Melem Gibsonem, který tehdy prohlásil, že hrát vedle Paula, to je “jako když vás hodí do ringu s Mikem Tysonem”.