Celým jménem Sahabzade Irrfan Ali Khan, se narodil 7. ledna 1967 v Jaipur (Indie, stát Rajasthan), do muslimské rodiny. Jeho matka Begum a otec Jagirdar (prodejce pneumatik) pocházejí z okresu Tonk. Irrfan získal stipendium na National School of Drama v Novém Dillí, ze kterého má titul magistra umění (1984).
V roce 1988 mu režisérka Mira Nair nabídla miniroli telegrafisty v kultovním filmu SALAAM BOMBAY. O dva roky později se objevil v úspěšném filmu EK DOKTOR KI MAUT, popř. SUCH A LONG JOURNEY (1998) a dalších filmech, ve kterých zůstal bez povšimnutí. Po mnoha neúspěšných filmech se v roce 2001 dostal do povědomí diváků a kritiků v historickém snímku VÁLEČNÍK, který se udržel v kinech 11 týdnů (Himachal Pradesh, Rajasthan) a procestoval mnoho mezinárodních festivalů. V roce 2003 si zahrál v krátkém filmu CESTA DO LADAKHU, který byl velmi dobře kritikou přijat na mezinárodních festivalech. Ve stejném roce se objevil v titulní roli úspěšné Shakespearovské adaptaci Macbetha, MAABOOL. Za roli padoucha Ranvijaya Singha ve filmu HAASIL (2003), získal cenu Filmfare.
V roce 2005 byl obsazen do hlavní role ve filmu ROG, kritika tehdy psala: „Irrfanovy oči mluví hlasitěji než jeho slova, v každém záběru dokazuje své nadání jako herec...“ Od té doby se objevil v několika filmech, buďto hraje hlavní roli, nebo podpůrnou roli jako padouch. V roce 2007 se objevil v úspěšném snímku METRO, za roli Montyho získal cenu Filmfare (nejlepší vedlejší mužský herecký výkon). Neméně úspěšná byla i jeho role Ashoky Ganguliho ve filmu JMENOVEC (2007), za kterou byl nominován na cenu Filmfare. Na mezinárodních festivalech rovněž zaujal ve filmech A MIGHTY HEART a DARJEELING S RUČENÍM OMEZENÝM.
I poté co slaví úspěchy v Bollywoodu, nepřerušuje vazby s televizí a objevuje se v show Mano Ya Na Mano. V roce 2008 hraje policejního inspektora v úspěšném filmu SLUMDOG MILLIONAIRE (Milionář z chatrče). Za vynikající výkon v této roli, získal cenu Screen Actors Guild Award. Režisér Danny Boyle o něm řekl: " že má instinktivní způsob nalezení... morální centrum jakéhokoliv charakteru, takže ve filmu věříme, že policista skutečně dojde k závěru, že Jamal je nevinný“. Boyle porovnává Irrfana k atletovi, „který může spustit svůj dokonalý projev znovu a znovu ...je to krása na pohled“.