“Jeden z důvodů, proč je tak málo herců úspěšných současně na divadle i u filmu, je ten, že mnoho z nich pohlíží na natáčení jako na pouhý nudný, ovšem dobře placený džob...”
Na jevišti se zapsal jako anglický džentlmen, který se nikdy nechoval nadutě nebo nevkusně a kritici ho později přirovnávali ke Clarku Gableovi či Garymu Cooperovi. Jedním z jeho prvních filmů bylo drama MEN OF TOMORROW (1933) v režii Zoltána Kordy. Zoltánův bratr, filmový magnát Alexander Korda, mu pak dal podepsat tříletou smlouvu. Po roli milence Anny Boleynové, Thomase Culpeppera, v Kordově velice úspěšném snímku SOUKROMÝ ŽIVOT JINDŘICHA VIII. (The Private Life of Henry VIII., 1933) s oskarovým Charlesem Laughtonem následovaly tři menší filmy.
Donatův herecký styl, ať už šlo o drama nebo komedii, se obvykle vyznačoval jistou zdrženlivostí, jemností ve tváři i ve hlase, kterými naplňoval své postavy. Coby britská špička odjel do Hollywoodu natáčet film HRABĚ MONTE CRISTO (1934), ale tamější “výkladní” životní styl mu neseděl. "Monte Cristo" mu dal příležitost k účasti v dobrodružné pirátské produkci KAPITÁN BLOOD (Captain Blood, 1935), ale odmítl. Dnes už si jako Blooda těžko představíme někoho jiného, než rozesmátého bonvivána Errola Flynna, kterému film také nastartoval hvězdnou kariéru.
Ačkoli měl Donat ve 2. polovině 30. let smlouvy u MGM, Warner Bros. i RKO, mnoho dohodnutých rolí musel odřeknout. Jednak kvůli zdravotním problémům, na druhou stranu také proto, že byl vybíravý a nesmělý, což brzdilo jeho postup. Donat trpěl chronickým astmatem, které také zkrátilo jeho kariéru (od roku 1955 musel mít při každém divadelním představení v zákulisí připravenu láhev s kyslíkem.) David Shipman ve své knize “The Great Movie Stars: The Golden Years” spekuluje, že mohlo být psychosomatického původu; toto však nebylo nikdy doloženo.