Nina Companéez patří k významným ženám francouzského filmu a televize, uplatnění našla postupně v různých profesích. Pochází z ruské rodiny, která emigrovala do Francie po bolševické revoluci v roce 1917, jejím otcem byl významný scénárista francouzského meziválečného i poválečného filmu Jacques Companéez (1906-1956). Rodina měla ale také židovský původ, což Jacquese Companéeze v době války nutilo ke skrývání a práci pod jinými jmény.
Po ukončení desetileté spolupráce s Devillem se Nina Companéez pustila do samostatné režie a počátkem sedmdesátých let realizovala dva komediálně laděné filmy FAUSTINE A KRÁSNÉ LÉTO (Faustine et bel ete, 1971) a SUKNIČKÁŘ COLINOT (L΄histoire très bonne et très joyeuse de Colinot Trousse-Chemisse, 1972). U obou filmů spolupracovala s Francisem Husterem, s nímž pak později pořídila ještě třetí snímek, JAKO V RULETĚ (Comme sur des roulettes, 1977). V následujících letech Nina Companéez jako scénáristka i režisérka pracovala hlavně v televizi.
Ke psaní scénářů pro jiné režiséry se vrátila až později, podílela se například na úpravě starší divadelní hry HUSAR NA STŘEŠE (Le hussard sur le toit, 1995) do podoby filmového scénáře. Krátce nato se prosadila jako režisérka úspěšného historického seriálu KRÁLOVA ALEJ (L'allée du roi, 1996), který byl oceněn v rámci televizní tvorby a uvedly jej i zahraniční televize. Z její další tvorby vyniká třídílný televizní film VOICI VENIR L΄ORAGE (2007-2008), v němž náznakem autobiografie podala životní příběh stárnoucí ženy z rodiny ruských přistěhovalců. Jako scénáristka mezitím dosáhla dalšího ocenění s dvoudílným televizním filmem PIKNIK U OSIRIDA (Un pique-nique chez Osiris, 2001) s milostným příběhem zasazeným do 19. století.
Nina Companéez má dceru Valentine Varela, která je divadelní a filmovou herečkou.