Eugenie Engelbertová (1888 - 1976)   † 87 let


Eugenie Engelbertová (psána též jako Eugena Engelbertová a Evženie Engelbertová) se narodila 5. října 1888 v Chotěboři do umělecké rodiny dirigenta Englberta Engelberta (1845 – 1903) a operetní zpěvačky Albíny Běly Häuslerové – Engelbertové. Už během studií se herectví soukromě školila u své matky, tehdy členky činohry brněnského Národního divadla. A už v pouhých patnácti letech se stala členkou činohry Národního divadla v Brně (1903 – konec roku 1904). Záhy byla na celých třicet let přijata do činoherního souboru Národního divadla v Praze (1905 – 1934). Nakonec se Eugenie Engelbertová rozhodla dobrovolně zanechat umělecké činnosti a roku 1934 odešla do soukromí a věnovala se už jen své rodině.

Z divadelních postav si uveďme Hedviku (Ibsenova „Divoká kachna“), Družici („Lucerna“), Sousedovu dceru („Princezna Pampeliška“), Káču („Jánošík“), Františku („Jedenácté přikázání“), Markytku („Naši furianti“), Mařenku („Povodeň“), Bětušku („Divotvorný klobouk“), Rozárku („Maryša“), Tadrachovou („Morálka paní Dulské“), Maltařku („Stavba“), Vdovu (komedie „Zkrocení zlé ženy“ dramatika Williema Shakespeara), Druhou ženu („Bar Kochba“), Felícii („Miláček Leopold“), Adélu („Bobří kožich“), Paní Hoepflovou („Siegfried“), Petruši (drama „Jan Hus“ Aloise Jiráska), Hermínu Mangeboisovou („Isabella na rozcestí“) apod. apod.

Dále inscenace „Madame Sans – Gene“ (Sousedka), „Jiný vzduch“ (Sklepnice Týny), „Soud lásky“ (1. páže paní Fanetty), „Cyrano z Bergeracu“ (Syn), „Werther“ (Jeník), „Samota“ (Jiné děvče), „Oasa“ (Jiná herečka), „Čokoládová princezna“ (Sklepník), „Faust“ (Služka), „Valdštejn“ (Děvče), „Jan Žižka“ (Panna brněnská), „Modrý pták“ (Štěstí), „Průlom“ (služka u Levitů), „Romeo a Julie“ (Sluha), „Vlk“ (Kuchařka), „Sen noci svatojánské“ (Elf), „Charleyova teta“ (Mary), „Kolumbus“ (Páže), „Léto“ (Nanda), „Macbeth“ (Fleance), „Král“ (Anna), „Jan Výrava“ (Jirsačka), „Idiot“ (Varvara), „Abraham Lincoln“ (Dáma), „Karel a Anna“ (Sestra), „Od devíti do šesti“ (Carry), „Slečna doktorka“ (Paní Hammerová), „Továryš“ (Paní) atd.

Poprvé a naposled se v českém filmu zjevila v komedii AHASVER (1915) režiséra Jaroslava Kvapila, kde Eugenie Engelbertová ztvárnila domovnici Pepičku Tučnou. Kvapil tento krátký žert natočil podle vlastního námětu a scénáře s herci Národního divadla Růženou Naskovou (která zde debutovala a byl to na dvacet dva let její poslední film), dále Karel Hašler, Karel Kolár, Vladimír Merhaut, Eugen Wiesner a Karel Váňa, kameru měl Josef Brabec. Jedinou výjimkou byl průkopník české kinematografie Julius Stallich (představoval muže na schodech) a otec filmového kameramana Jana Stallicha (1907 – 1973), který členem Národního divadla nikdy nebyl. Jednalo se mimo jiné o jeden z prvních českých filmů, kterých se v době první světové války točilo skutečně poskrovnu.


4.10.1888
Chotěboř, Rakousko-Uhersko
17.7.1976
Praha, Československo
Eugenie Engelbertová csfd

Ahasver


Aktualizace osobnostního profilu Eugenie Engelbertová: 23.4. 2024 08:03