Yves Robert (1920 - 2002)   † 81 let


Přínos Yvese Roberta pro francouzskou kinematografii lze nejlépe doložit režií slavné KNOFLÍKOVÉ VÁLKY nebo později dvou příběhů o blondýnovi s černou botou, jeho aktivity nejen pro film, ale i divadlo a televizi, měly ale mnohem širší rozměr. Yves Robert se narodil v Saumuru na západě Francie, dětství a mládí ale strávil v malebném městečku Pouance v téže oblasti. Léta dozrávání na venkově obklopeném přírodou a získaná vášeň pro zahradnictví se později promítly do některých jeho filmů.

Kromě divadla přibývalo filmových rolí, i když jen ve formátu vedlejších úloh, připomeňme alespoň postavu poručíka Leroye ve slavných VELKÝCH MANÉVRECH (Les grandes manoeuvres, 1955). Jako režisér celovečerních filmů se uvedl komedií s dostatečně výmluvným názvem MUŽI MYSLÍ JENOM NA TO (Les hommes ne pensent qu a ça, 1954), kterou ve francouzských kinech vidělo něco málo přes 700.000 diváků, na svou dobu jen průměrný úspěch. Z Robertovy další režijní práce stojí za zmínku komedie NEVÍDÁNO, NESLÝCHÁNO (Ni vu, ni connu, 1958) s tehdy ještě málo známým Louisem de Funesem v hlavní roli. Dva a půl miliónu diváků jen ve francouzských kinech se zdá dnes být mimořádným úspěchem, tehdy to ale stačilo jen na 26. místo v návštěvnosti za rok 1958. Mezitím se Yves Robert rozvedl s herečkou Rosy Varte a v roce 1956 se jeho druhou manželkou stala další herečka Daniele Delorme (*1926), s níž se později podílel na produkci několika filmů.

Zlatým písmem se do dějin francouzské kinematografie zapsal Yves Robert filmovým zpracováním stejnojmenné knihy KNOFLÍKOVÁ VÁLKA (La guerre des boutons, 1962) spisovatele Louise Pergauda. Zaměření na dětského diváka bylo v té době typické spíše v komunistickém bloku včetně tehdejšího Československa, zatímco v západní Evropě se tomuto žánru věnovalo jen málo režisérů. I to vedlo k tomu, že s deseti milióny diváků v kinech zůstává film nejúspěšnějším titulem domácí francouzské kinematografie v letech 1958-1965. Snímek mu mimo jiné vynesl Cenu Jeana Viga za nejlepší film (1962). Další Robertův pokus o žánr dětského filmu (BÉBERT A AUTOBUS – Bébet et l′omnibus, 1963) dosáhl ve francouzských kinech třímiliónové návštěvnosti.

Mezitím Yves Robert pokračoval i v práci pro divadlo, vedlejší role hrál také ve filmech jiných režisérů (CLÉO OD PĚTI DO SEDMI – Cléo de 5 à 7, 1961), menší herecké party si přisoudil i ve svých vlastních filmech. Jako režisér dosáhl dalších úspěchů s komediemi KUMPÁNI (Les copains, 1965) a TAKÉ VELKÉ BANKOVKY MOHOU BÝT FALEŠNÉ (Monnaie de singe, 1966), svůj umělecký profil obohatil komediálním příběhem mladého vdovce, který se brání novému sňatku (ALEXANDR ŠŤASTNÝ – Alexandre le bienheureux, 1968).


21.6.1920
Saumur, Francie
10.5.2002
Paříž, Île de France, Francie
Yves Robert csfd

Montparnasse-PondichéryRej výtržníkůMaminčin zámekTatínkova slávaL'Été 36DvojčeOdvahu a nohy na ramenaZáletník 2ZáletníkNávrat velkého blondýnaBuď zdráv, umělče!Velký blondýn s černou botouClérambardAlexandre le bienheureuxTaké velké bankovky mohou být falešnéLes CopainsBébert et l'omnibusKnoflíková válkaLa Famille FenouillardPodepsán Arsen LupinNevídáno, neslýchánoLes Hommes ne pensent qu'à çaNous, sans-papiers de FranceLes Petites MagiciennesLes Bonnes ManièresMuž s červenou botouŽena v červenémŽivot plný malérůVelká láskaPetits nuages d'étéDisparusHistoire d'hommesSortez des rangsLe Nez au vent


Aktualizace osobnostního profilu Yves Robert: 23.4. 2024 22:06