Robert Atlman se narodil v únoru 1925 ve městě Kansas City. Od 6 let navštěvoval St. Peter's Catholic School a poté nastoupil na Catholic High School. Záhy přešel na Rockhurst High School a v tomto svobodnějším školním prostředí se začal zajímat o film a moderní hudbu. Na vojenské akademii ve Lexingtonu se paradoxně zabýval studiem matematiky. Začátkem roku 1945 narukoval ke vzdušným silám a stal se 2. pilotem. Po ukončení bojů v Tichomoří byl demobilizován a rozhodl se věnovat kinematografii.
K celovečernímu filmu se vrátil v roce 1967 se sci-fi thrillerem COUNTDOWN, který byl prorockou vizí o rozvoji techniky. Úspěch zaznamenal až v roce 1970, kdy černá komedie MASH z prostředí polní nemocnice během války v Koreji přinesla velký komerční úspěch a ohlas kritiky. Svému tvůrci v podstatě zajistila finanční nezávislost na Hollywoodu. Altman se stal majitelem produkční společnosti, v níž umožnil natáčet i jiným režisérům. Stal se jedním z průkopníků americké nezávislé scény.
V rychlém sledu za sebou natočil řadu významných a provokativních děl, které sice nebyly vždy komerčně úspěšné, ale obvykle vyvolaly pozornost odborné kritiky a filmových nadšenců. Ve svých dílech z nejrůznějších úhlů pohledu analyzoval americkou společnost, odhaloval a ironizoval její mýty. Geniálním způsobem si pohrával s tradičními filmovými žánry, zesměšňoval jejich stereotypy a schémata. Často natáčel žánrové filmy, ale posunoval je z vyježděných kolejí.
V roce 1971 natočil vysoce ceněný western MCCABE A PANÍ MILLEROVÁ. V něm si posvítil na heroismus divokého západu a černobílé dělení westernových hrdinů. O 4 roky později natočil NASHVILLE, který představoval mozaiku událostí a lidských osudů na pozadí country festivalu a sloužil režisérovi k odhalení fungování politické moci v USA. Tento film přinesl Altmanovi již druhou nominaci na Oskara, když první nominaci získal za film MASH. V 80. letech natočil několik méně významných kousků své kariéry, ale v 90. letech přišel opět s novými nápady a slavil další úspěchy. Snímky HRÁČ (1992) a PROSTŘIHY (1993) přinesly další nominace na Oskara. Poslední nominaci získal za drama GOSFORD PARK (2001). Tento film slouží jako typická ukázka Altmanova stylu. Na první dojem jde o detektivní příběh a la Agatha Christie, jenže zločin slouží Altmanovi pouze jako východisko k odhalení britské společnosti své doby a ukázka rozkladu klasického třídního systému.