Vilém Pfeiffer (1910 - 1986)


Vilém Pfeiffer pochází z Prahy, ale dětství strávil s rodiči v Bratislavě. Podporován matkou, jinak nadšenou ochotnicí, od dětství hrával divadlo, později také v dramatickém kroužku Intimní divadlo. Na popud režiséra Jana Svitáka se vydal na hereckou dráhu; opustil nedokončené gymnázium a od roku 1927 hrál osm let u kočovných divadelních společností (Z. Melíšek, A. Brázdová, J. Bittl). V polovině 30. let pak získal angažmá na avantgardní scéně D 34 E. F. Buriana (1935-1937), kde jeho herectví dostalo zcela nový rozměr. Tady vynikl v dramatizacích děl K. H. Máchy Máj nebo Kat a díky těmto hereckým vystoupením také poprvé zaujal filmaře. V letech 1937-1939 hostoval v Národním divadle, na počátku okupace odešel na oblastní scény (Kladno 1939-1941, Plzeň 1941-1943), pak se znovu vrátil do Prahy a během pěti let vystřídal řadu scén, kde působil nejen herecky, ale později i jako režisér (Intimní divadlo, Nezávislé divadlo, po válce pak Divadlo kolektivní tvorby, Lidová činohra, Divadlo města Žižkova a Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého). Na popud svého přítele, režiséra Antonína Kurše, odešel po roce 1948 znovu mimo Prahu, hrál ve Státním divadle v Ostravě (1948-1953), kde spolupracoval také s amatérským divadlem, dále hrál v Městském divadle v Benešově (1953-1955) a v Horáckém divadle v Jihlavě (1955-1959). Posledních šestnáct let své herecké dráhy strávil na jevišti Divadla bratří Mrštíků v Brně (1959-1975), v roce 1975 pak odešel do důchodu. Na jevištích různých divadel ztvárnil řadu velkých postav světového i domácího repertoáru, od počátečních milovníků se přehrál do dramatických a charakterních úloh, jejichž společným prvkem byla vždy snaha o věrohodné pojetí a procítěnost ve spojení s civilním hereckým projevem. V Brně vynikl v moderních hrách typu Od noci k ránu, Nedohledné dálky nebo Korczak a děti, uplatnil se ale i v klasickém repertoáru (Maryša, Bouře, Nápadníci trůnu, Othello, Strýček Váňa). I po odchodu na odpočinek nadále pohostinsky hrál a na scéně Divadla bratří Mrštíků nakonec ještě krátce před smrtí hrál v Richardovi II.

Po roce 1945 význam i pokles Pfeifferových rolí ve filmu výrazně poklesl, ještě v letech 1946-1947 hrál celkem v šesti filmech, se svým odchodem mimo Prahu pak v 50. letech spolupráci s filmem přerušil na dvacet let. V poválečných filmech byl nejčastěji pověřen úlohami četníků nebo policistů (NIKOLA ŠUHAJ, 1947; ULOUPENÁ HRANICE, 1947; ČAPKOVY POVÍDKY, 1947; FRONA, 1954). Až po odchodu ze stálého divadelního angažmá byl osloven Karlem Kachyňou a ztvárnil hlavní roli v sociálním dramatu ze třicátých let ŠKAREDÁ DĚDINA (1975). Přes letitou odmlku ve filmu prokázal znovu své herecké schopnosti před kamerou a následně se objevil v několika dalších titulech. Jeho poslední rolí byla postava chromého dědy Jonáše ve filmu KONEČNÁ STANICE (1981).

Vilém Pfeiffer zemřel v Brně 31. ledna 1986 ve věku 75 let. Jeho manželkou byla herečka Lola Skrbková (1902-1978), s níž se seznámil v angažmá u E. F. Buriana.


5.8.1910
Praha, Praha, Hlavní město Praha, Rakousko-Uhersko
3.1.1986
Brno, Československo
Vilém Pfeiffer csfd

ŠahrazádKonečná staniceZlatá pannaBožská EmaJako listy jednoho stromuRváčSólo pro starou dámuBíla stužka ve tvých vlasechProkop DivišV každé kaluži slunceČlověk odjinudŠkaredá dědinaKlecPaní TerezkaPozvání spravedlivýchFronaPětistovkaNikola ŠuhajUloupená hraniceČapkovy povídky13. revírPrůlomV horách duníPočestné paní pardubickéMlhy na blatechBarbora HlavsováJan CimburaDruhá směnaMuzikantská LiduškaDvojí životKdybych byl tátouKrálovna stříbrných horOsmnáctiletáPříklady táhnouV pokušeníŽeny u benzinuJejí pastorkyněKlapzubova XI.Včera neděle bylaDěvčátko z venkovaHordubalovéŽena pod křížemMuž, který nesmí zemřítLegenda o živých mrtvýchBakalářiSpolužáciKarlíkovy trampoty


Aktualizace osobnostního profilu Vilém Pfeiffer: 5.3. 2024 10:17