Jára Beneš se narodil 5. června 1897 v Praze jako Jaroslav Beneš. Vystudoval i odmaturoval na gymnáziu a pod tlakem rodičů absolvoval několik semestrů na technice, ale v roce 1919 – 1920 se zapsal jako mimořádný posluchač skladby a instrumentace na pražské Státní konzervatoři. Studiu hudby se již nadále věnoval soukromě. Na přelomu dvacátých a třicátých let působil ve funkci kapelníka a skladatele jevištní hudby v Bukurešti a v pražské Vinohradské zpěvohře.
Ale také venkovských: brněnská opereta („Příběh lásky“ 1921) a také zahraničních operetních scén (v cizině on sám rovněž působil a byly zde uváděny např. jeho operety „Na tý louce zelený“ a „U svatého Antoníčka“). Ty nejpopulárnější operety („U svatého Antoníčka“, „Na tý louce zelený“, „Uličnice“ a „Pařížanka“), byly zfilmovány pod stejnými názvy režiséry Svatoplukem Innemannem, Karlem Lamačem a dvě Vladimírem Slavínským s Benešovou populární hudbou („Pařížanka“, nafilmována v roce 1938 s Věrou Ferbasovou v titulní úloze, byla však uvedena jako SLEČNA MATINKA).
Není proto divu, že si ho zanedlouho našel film, pro něhož skládal filmovou hudbu (C. A K. POLNÍ MARŠÁLEK, TO NEZNÁTE HADIMRŠKU, ON A JEHO SESTRA, MILÁČEK PLUKU, DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK, KANTOR IDEÁL, ANTON ŠPELEC, OSTROSTŘELEC, U SVATÉHO ANTONÍČKA, REVIZOR, POKUŠENÍ PANÍ ANTONIE, MATKA KRÁČMERKA, JEDNA Z MILIONU, ULIČNICE, NA TÝ LOUCE ZELENÝ, DŮVOD K ROZVODU, PANENKA, SLEČNA MATINKA či KONEČNĚ SAMI), která je dodnes u těchto filmu velmi ceněna.
Mimo jiné složil hudbu k písním (např. u filmů C. A K. POLNÍ MARŠÁLEK, TO NEZNÁTE HADIMRŠKU, ON A JEHO SESTRA, PÁN NA ROZTRHÁNÍ, NA TÝ LOUCE ZELENÝ, ANDULA VYHRÁLA, SLEČNA MATINKA, KONEČNĚ SAMI, FALEŠNÁ KOČIČKA nebo VY NEZNÁTE ALBERTA?), které se ve své době staly šlágry a byly vydávány na gramofonových deskách.