Filmový režisér, scénárista, producent, dokumentarista, herec, vášnivý boxer, malíř, čtenář – tím vším byl John Huston, vždy skutečný muž činu. Vedle Johna Forda a Howarda Hawkse patřil k nejvýznamnějším vypravěčům amerického filmu. John Huston měl solidní filmový základ, jeho otec Walter byl úspěšným divadelním i filmovým hercem, který získal Oscara právě za výkon v synově filmu, v POKLADU NA SIERRA MADRE. Johnova cesta k režii tohoto dobrodružného snímku však nebyla vůbec snadná. Začala 5. srpna 1906. Právě v ten den spatřil pozdější klasik amerického filmu poprvé světlo světa.
MALTÉZSKÝ SOKOL (1941) zajistil Hustonovi volnou ruku ve výběru následujících scénářů i lidí, se kterými bude pracovat. Během druhé světové války natočil Huston dokumentární trilogii, která vykazovala takovou působivost, že byla ještě mnoho let zakázána v mobilizujících zemích. Následoval již zmíněný POKLAD NA SIERRA MADRE (1948) a celá řada dalších, mimořádně kvalitních (ASFALTOVÁ DŽUNGLE, AFRICKÁ KRÁLOVNA) i poněkud rozporuplných (FREUD, BIBLE ) filmů. Zvláštní statut lze přisuzovat MUSTANGŮM (1961) s Marilyn Monroe, Clarkem Gableem a Montgomery Cliftem v hlavních rolích. Došlo ke zvláštnímu prolnutí dění na plátně a reality. Monroeová stále víc propadala alkoholu, další film již nenatočila. Gable dostal den po natáčení infarkt, o několik dní později zemřel. Pro Clifta byl tento film začátkem konce. Těžko dnes říct, do jaké míry souviselo utrpení herců s tvrdými požadavky Hustona, který se v touze po dosažení svého cíle údajně nezdržoval počítáním obětí.
Vraťme se však do Ameriky 50. let, kde probíhal nechvalně proslulý „hon na čarodějnice“ – stovky údajných komunistů, mnohdy z řad umělců, byly zatýkány, případně zbavovány zaměstnání. Rovněž Huston musel pro svůj odmítavý postoj k těmto praktikám podstoupit výslech před Úřadem pro neamerickou činnost. V roce 1964 raději odešel do Evropy (přijal irské občanství), později strávil několik let také v Mexiku. Do Ameriky se kvůli natáčení vrátil teprve v roce 1972, kdy zde zrealizoval boxerské drama NADMUTÉ MĚSTO.
Nejpozoruhodnější herecký výkon podal Huston v jednom z nejlepších z pozdějších filmů noir, tedy v žánru, k jehož zrodu nezanedbatelnou měrou přispěl. V ČÍNSKÉ ČTVRTI (1974) Romana Polanského ztvárnil důležitou postavu otce hlavní hrdinky, který dával pořádně zabrat detektivovi v podání Jacka Nicholsona. Ten se poté objevil v Hustonově mafiánské komedii ČEST RODINY PRIZZIŮ (1985), odkrývající režisérův temný pohled na rodinu. Z dalších snímků 70. a 80. let stojí za připomenutí ještě MUŽ, KTERÝ CHTĚL BÝT KRÁLEM (1975) – dobrodužné drama se Seanem Connerym a Michaelem Cainem podle knihy Rudyarda Kiplinga.