Abel Gance (1889 - 1981)


„Jsou dva druhy hudby, hudba zvuků a hudba světla, která není ničím jiným než samotným filmem; a je to hudba světla, co stojí výše na stupnici vibrací.“

Režijním debutem se stal v roce 1911 snímek LA DIGUE, ale stejně jako většina jeho raných filmů skončil neúspěchem. Kvůli zdravotním problémům nemohl narukovat a tak během války zaznamenal první úspěchy se snímky MATER DOLOROSA (1917) a LA DIXIEME SYMPHONIE (1918), které natočil pod křídly společnosti Film d´Art. Velkou pozornost vyvolal filmem ŽALUJI (1919), kde reaguje na hrůzy války a její nesmyslnost. Tímto silně protiválečným filmem se postavil mezi přední tvůrce francouzské kinematografie. Následoval snímek LA ROUE, který dokončil v roce 1923, ale přípravy na tento film trvaly pět let a náklady přesáhly 30 milionů franků. Plná verze tohoto filmu trvala déle než osm hodin. Tímto snímkem plně uskutečnil svou myšlenku, že "velký film musí být koncipován jako symfonie v čase a prostoru".

Největší úspěch zaznamenal snímkem NAPOLEON z roku 1927. Snímek představoval léta příprav a dva roky natáčení. Gance vedený ohromnou úctou k postavě slavného vojevůdce představil divákům monumentální fresku jaká neměla ve francouzské meziválečné kinematografii obdoby. Gance v tomto snímku potvrdil pověst experimentátora a ve snímku použil několik revolučních prvků. Dosud převážně statickou kameru rozhýbal nezvyklými způsoby, když jí nechal vyhazovat do vzduchu jako sněhovou kouli, přivázat na sedlo koně, nebo uzavřít do míče a vrhat jako kouli při bitvě. Používal rovněž nezvyklých objektivů, ale největší novinkou byl jeho systém tří pláten. Tento trojitý obraz nazval Gance polyvizí a v podstatě tím o čtvrt století předešel polyekranu (princip promítání na více pláten - československý vynález, který byl poprvé předveden na Světové výstavě v Bruselu v roce 1959).

Některé ze svých technických vynálezů uplatnil i ve zvukových filmech. Svůj první zvukový film natočil v roce 1930 a stal se tak průkopníkem zvukového filmu ve Francii. Byl to utopistický film LA FIN DU MONDE, kde se také představil v hlavní roli jako herec. V roce 1934 uvedl ozvučenou verzi Napoleóna pod názvem NAPOLEÓN BONAPARTE, následoval snímek LUCRÉCE BORGIA a životopisný film o Beethovenovi UN GRAND AMOUR DE BEETHOVEN. V roce 1937 natočil novou verzi filmu ŽALUJI. Později se věnoval převážně komerčně zaměřeným filmům. V roce 1960 se vrátil filmem AUSTERLITZ k dalším osudům Napoleóna, ale tento snímek už byl jen slabým odrazem slavného filmu z 20. let.


25.10.1889
Paříž, Île de France, Francie
10.11.1981
Paříž, Île de France, Francie
Abel Gance csfd

Bonaparte et la révolutionValmyMarie TudorCyrano a D'ArtagnanNapoleonMagiramaLa Tour de NesleKapitán FracasseVénus aveugleZtracený rájLouiseJ'accuse!Voleur de femmes, LeGrand amour de Beethoven, UnJérôme Perreau héros des barricadesLucrèce BorgiaNapoléon BonaparteRoman d'un jeune homme pauvre, LeEnd of the WorldLa dame aux caméliasPolicheMaître de forges, LeMater dolorosaKonec světaNapoleonKolo životaŽalujiDesátá symfonieEcce HomoBarberousseDroit à la vie, LeLa zone de la mortMater dolorosaCe que les flots racontentFiorituresFou de la falaise, LeLes gaz mortelsPériscope, LeFleur des ruines, LaHéroïsme de Paddy, LStrass et CompagnieÉnigme de dix heures, L'Il y a des pieds au plafondNègre blanc, LePierre philosophe, LaDigue, LaQuatorze juilletMarines et cristeauxAu secours!La Folie du Docteur TubeUn drame au château d'AcreLe Masque d'horreurLa Reine MargotLa Fille de JephtéLe Portrait de Mireille


Aktualizace osobnostního profilu Abel Gance: 2.11. 2023 15:00