Martin Hollý starší se narodil 8. června 1904 v Moravské Lískové (některé prameny uvádějí Ostravu) do rodiny slovenského dramatika a evangelického kněze Jozefa Hollého (1879 – 1912). Jeho sestrou byla slovenská výtvarnice Elena Hollá – Holéczyová (1906 – 1983).
Od roku 1945 nastoupil do profesionálního hereckého divadelního života, již předtím herecky vystupoval s ochotníky. Nejprve byl dvakrát hercem a režisérem Divadla Slovenského národního povstání v Martině (1945 – 1949 a 1951 – 1958) a poté až do své předčasné smrti žilinského Divadla Petra Jilemnického (1958 – 1965).
Patří k zakladatelským osobnostem slovenského divadla 20. století a k organizátorům venkovského divadelnictví. Jako režisér her svého otce hostoval i v českých divadlech: Divadlo S. K. Neumanna v Praze („Šibal Geľo Sebechlebský“ 1954), Divadlo pracujících Gottwaldov /Zlín/ („Kubo“ 1955), Krajské oblastní divadlo Hradec Králové („Ženský zákon“ 1957). Byl hercem a režisérem s vrozeným talentem a smyslem pro drama. Podepsal se jako režisér pod tituly „Šibal Geľo Sebechlebský“, „Kubo“, „Ženský zákon“, „Vassa Železnovová“ ad.
V polovině 30. se také poprvé objevil před filmovými kamerami a současně v českém filmu, který byl natáčen na Slovensku. Hrál Jánošíkova (Paľo Bielik) chlapce – družinu v dramatu Martina Friče JÁNOŠÍK (1935). Po téměř dvaceti letech byl osloven opět českými filmaři pro postavu družstevníka z Bojanova v komedii JEŠTĚ SVATBA NEBYLA… (1954) Jaroslava Macha. A za dalších deset let sehrál účetního v důchodu Imro Kuchára ve slavném českém oscarovém dramatu režisérské dvojice Ján Kadár a Elmar Klos OBCHOD NA KORZE (1965). Film měl slavností premiéru (8. října 1965) až sedm dní po Hollého smrti.