Ferdinand Havlík (1928 - 2013)


Kapelník a klarinetista Ferdinand Havlík patří díky dlouholetému spojení s divadlem Semaforem i několika filmovým rolím k nejznámějším českým hudebníkům. Narodil se v Brně, otec byl mlynářem, matka pracovala jako švadlena. Ačkoli se Havlík později prosadil především jako hráč na dechové nástroje, jako dítě začínal s houslemi. Později, již za druhé světové války, mu otec za dvacet kilo mouky sehnal klarinet a Ferdinand Havlík se do tohoto nástroje zamiloval. Ještě za okupace měl vlastní kapelu, soukromě začal studovat hru na klarinet u profesora Dvořáka, v letech 1951-1954 studoval na Státní konzervatoři v Praze.

Všichni ze Semaforu se dříve či později dostali do širokého povědomí filmových i televizních diváků a týkalo se to i Ferdinanda Havlíka. Spolu s celým semaforským souborem nemohl chybět ve filmu KDYBY TISÍC KLARINETŮ (1964), později hrál v Němcově povídkovém filmu MUČEDNÍCI LÁSKY (1966). Mezitím byl pověřen dirigováním orchestru, který nahrál hudbu k Formanovým filmům ČERNÝ PETR (1963) a LÁSKY JEDNÉ PLAVOVLÁSKY (1965). Mimoto se Havlík prosadil i jako skladatel filmové hudby (RAKEV VE SNU VIDĚTI, 1968; PŘEHLÍDCE VELÍM JÁ, 1969). Havlíkův orchestr našel uplatnění i v rozhlase a pořídil také hudební podklad k řadě nahrávek dodnes známých písní z repertoáru tehdejších semaforských zpěváků (Waldemar Matuška, Eva Pilarová, Karel Gott). V roce 1967 vyšla LP deska Portrét Ferdinanda Havlíka.

Ve druhé polovině šedesátých let se Havlík nepohodl s Jiřím Šlitrem v otázce dalšího hudebního směřování divadla a v roce 1967 ze Semaforu odešel. Nouzi o práci ale neměl, znovu nahrával v rozhlase i gramofonových studiích, galerii zpěváků, které doprovázel, rozšířil o jména jako Judita Čeřovská nebo Milan Chladil. Po předčasné smrti Jiřího Šlitra v roce 1969 se Ferdinand Havlík do Semaforu vrátil a kromě postu kapelníka převzal i úlohu hudebního skladatele a svými kompozicemi doprovodil hry Smutek bláznivých panen, Sladký život blázna Vincka, Zuzana v lázni nebo Doktor Johann Faust, největším úspěchem bylo ale představení Kytice z roku 1972. V menších rolích se Ferdinand Havlík znovu objevoval na divadelním jevišti, často ve dvojici s Evženem Jegorovem, který byl též zdatným hudebníkem a především Havlíkovým partnerem v hudebních vystoupeních.

Ferdinand Havlík i v průběhu sedmdesátých let podílel na několika filmech jako skladatel nebo dirigent, mimo jiné byl autorem hudby k „semaforským“ filmům JONÁŠ A MELICHAROVÁ (1986) a JONÁŠ II. ANEB JAK JE DŮLEŽITÉ MÍTI MELICHAROVOU (1988). Znovu ale stál i před kamerou jako herec, menší role otců mu připadly ve filmech s problematikou mladé generace a jejího vstupu do života (MATĚJI, PROČ TĚ HOLKY NECHTĚJÍ?, 1981; LÁSKA NA DRUHÝ POHLED, 1981), objevil se také v legendárních SLAVNOSTECH SNĚŽENEK (1983).


17.6.1928
Brno, Československo
28.10.2013
Praha, Praha, Hlavní město Praha, Česko
Ferdinand Havlík csfd

Jonáš, Melicharová a pavilonJonáš II. aneb Jak je důležité míti MelicharovouSlavnosti sněženekLáska na druhý pohledMatěji, proč tě holky nechtějí?V hlavní roli Oldřich NovýHon na kočkuMučedníci láskyKdyby tisíc klarinetůLetiště nepřijímáJiří Suchý...v takový krásný společnostiPříběhy slavnýchSwingová PrahaUž dávno nejsem dítěObčanské SemaforumHallo SatchmoSemafor - Největší hity 2U fotografaTři příležitosti k smíchuSkrznaskrzTo se ti povedlo, tatínkuTři obři a vlakJonáš a MelicharováPréférenceStopařKonec draka KusodrápaNevěsta„Rakev ve snu viděti...“Revue pre jeden a pol orchestraÚtěk do větruŽofka ředitelkou zooPohádky z Větrné LhotyMedvěd 09Žofka a její dobrodružstvíPět draků vodákůNádražíDovolená


Aktualizace osobnostního profilu Ferdinand Havlík: 9.11. 2023 06:17