Jim Mickle se začíná profilovat jako jeden z nejtalentovanějších amerických tvůrců nezávislého hororu/temných dramat. Filmové vzdělání získal na newyorské univerzitě, kde se při natáčení studentského filmu v roce 2001 spřátelil s Nickem Damicim, který se stal jeho významným tvůrčím kolegou. Podílel se na scénáři všech Mickleových filmů a zároveň si v nich zahrál významné role.
Pro další film, upírský horor STAKE LAND (2010) se Mickle spojil se slavným nezávislým hororovým producentem (ale i režisérem, hercem) Larry Fessendenem a jeho společností Glass Eye Pix, s níž je neodmyslitelně spojený i jiný mladý hororový tvůrce – Ti West. Film s rozpočtem 4 miliony dolarů (některé zdroje uvádějí jen neuvěřitelných 600 000 USD) se hrál s úspěchem na mnoha festivalech, v proslavené půlnoční sekci na torontském filmovém festivalu vyhrál diváckou cenu a zařadil se mezi kritiky nejceněnější americké horory roku.
Pro svůj poslední projekt se Jim Mickle s Nickem Damicim inspirovali mexickým rodinným dramatem a výchozí situaci - kanibalská rodina -zpracovali po svém. Mickleův největší film, WE ARE WHAT WE ARE byl opět financován menšími produkčními společnostmi a s dostatečně nízkým rozpočtem, aby si režisér mohl zachovat plnou tvůrčí kontrolu. Film měl premiéru v lednu 2013 na Sundance festivalu a dočkal se velmi pozitivních ohlasů.
Od většiny současné žánrové produkce se filmy Jima Micklea liší důrazem na postavy a atmosféru, jeho filmy nikam nepospíchají a nejsou postaveny na lekačkách, přemíře krvavých scén (což neznamená, že by v jeho filmch nebyly) nebo ději s mnoha zvraty. Režisérovou velkou inspirací je lyrika Terrence Malicka.