Ettore Scola (1931 - 2016)   † 84 let


Významný italský filmař Ettore Scola je těžko zařaditelný, pracoval na filmech různých žánrů a z různých dob, někteří odborníci jej označují jako „režiséra chytrého průměru“, nelze mu každopádně upřít mistrovské propojení prvků klasické italské komedie s dozvuky neorealismu. Jeho úspěšnou kariéru dokládají desítky celosvětově známých filmů a také přes třicet prestižních filmových cen.

Během deseti let práce scénáristy získal značné zkušenosti, mezi filmaři si získal i renomé, kromě toho měl ambice točit filmy podle vlastních představ a v polovině 60. let se začal prosazovat jako režisér. Jeho debutem byla komedie KDYŽ DOVOLÍTE, BUDEME MLUVIT O ŽENÁCH (Se permettere parliamo di donne, 1964), poté se mimo jiné podílel na povídkovém filmu THRILLING (1965), s mezinárodním obsazením v čele s Vittoriem Gassmanem pak realizoval veselohru ARCIĎÁBEL (L’arcidiavolo, 1966), první větší ohlas i mimo Itálii mu ale přinesl až film AFRICKÉ DOBRODRUŽSTVÍ (Riusciranno i nostri eroi e ritrovare l’amico misteriosamente scomparso in Africa?, 1968) s Albertem Sordim a Bernardem Blierem v hlavních rolích (jen v Itálii vidělo v kinech tento film přes šest miliónů diváků).

Jestliže dříve jako scénárista pracoval na filmech prvoplánově komediálních, později jako režisér začal do vlastních filmů prosazovat prvky satiry, ostře kritického sarkasmu i černého humoru. Tyto tendence se poprvé projevily na přelomu 60. a 70. let ve filmech KOMISAŘ PEPE (Il commissario Pepe, 1969) a DRAMA ŽÁRLIVOSTI (Dramma della gelosia, 1970). Teprve během sedmdesátých let začal také sbírat prestižní filmová ocenění, tragikomický příběh tří přátel z těsně poválečných let TAK NÁS MILOVALI (C’eravamo tanto amati, 1974) získal hlavní cenu na festivalu v Moskvě a s pěti a půl milióny diváků jen v italských kinech byl opět velmi úspěšný. Do zlatého fondu kinematografie se Scola zapsal syrovým příběhem z prostředí římské chudinské čtvrti OŠKLIVÍ, ŠPINAVÍ A ZLÍ (Brutti sporchi e cattivi, 1976), který mu vynesl cenu za nejlepší režii na festivalu v Cannes.

Mimoto Ettore Scola nadále psal scénáře i pro jiné režiséry, znovu se podílel na filmových povídkových projektech, z významných herců, s nimiž spolupracoval, jmenujme alespoň Nina Manfrediho nebo Marcella Mastroianniho, který například vytvořil ústřední dvojici se Sophií Loren ve filmu ZVLÁŠTNÍ DEN (Una giornata particolare, 1977), jenž byl nominován na Oscara, v Itálii získal prestižní cenu Davida a ve Francii Cézara za nejlepší zahraniční film. S trojicí významných italských hereckých osobností (V. Gassman, U. Tognazzi, M. Mastroianni) pak natočil další zajímavý film TERASA (La terrazza, 1980).


10.5.1931
Trevico, Campania, Itálie
19.1.2016
Řím, Lazio, Itálie
Ettore Scola csfd

Jak zvláštní jméno Federico!Gente di RomaNekalá soutěžLe DînerI corti italianiRomanzo di un giovane poveroMario, Maria e MarioLe Voyage du Capitaine FracasseChe ora è?Kino SplendorRodinaMaccheroniTančírnaNoc ve VarennesVášeň láskyTerasaNová strašidlaZvláštní denDámy a pánové, dobrou nocŠkaredí, špinaví a zlíC'eravamo tanto amatiTrevico-Torino (viaggio nel Fiat-Nam)KraksaPermette ? Rocco PapaleoDrama žárlivostiIl commissario PepeAfrické dobrodružstvíL'ArcidiavoloLa congiunturaThrillingSe permettete parliamo di donneUn altro mondo è possibileRoma dodici Novembre 1994Imago urbisL'addio a Enrico BerlinguerVorrei che voloCarosello per la campagna referendaria sul divorzioFestival UnitàFestival dell'Unità 19721943-1997Il materiale emotivoIl profetaZnal jsem ji dobřeŽenich na inzerátSváteční vyjížďkaIl mattatoreStřípky z festivalu v CannesUno, nessuno, cento NinoMuse e Dei


Aktualizace osobnostního profilu Ettore Scola: 19.4. 2024 06:59