Paul Müller (1923 - 2016)


Herec Paul Müller, původem ze Švýcarska, začínal ve Francii, později se prosadil v italské kinematografii, díky účasti v řadě mezinárodních produkcí jej znají i čeští diváci. Narodil se jako Paul Konrad Muller ve švýcarském Neuchâtelu, za druhé světové války odešel do Paříže, kde studoval herectví na Národní konzervatoři dramatických umění. Za války se začal uplatňovat jako divadelní herec menších rolí například v Théâtre Pigalle nebo Théâtre des Ambassadeurs.

V Itálii se brzy stal vyhledávaným představitelem záporných postav, úlohy řadových gangsterů v často průměrných kriminálkách střídal se středně velkými rolemi protivníků hlavních hrdinů v historických a dobrodružných filmech. V 50. a 60. letech točil několik filmů ročně, kromě Itálie také v Německu, příležitostně se vracel i do Francie (DOBRODRUŽSTVÍ ARSENE LUPINA - Les aventures d'Arsène Lupin, 1957; V PLNÉM SLUNCI - Plein soleil, 1960). Bohaté uplatnění mu nabídl dobově oblíbený žánr sandálu a meče, připomeňme alespoň roli vůdce otroků ve filmu VE JMÉNU ŘÍMA (Nel segno di Roma, 1961), v menších výstupech se objevil i v hodnotnějších titulech jako BARABÁŠ (Barabba, 1961) nebo PILÁT PONTSKÝ (Ponzio Pilato, 1962).

Často hrál také v amerických filmech natáčených v Evropě, ztvárnil například francouzského velvyslance v životopisném snímku NAHÁ MAJA (The Naked Maja, 1958) nebo německé důstojníky ve filmech NEPŘÁTELSKÝ GENERÁL (The Enemy General, 1960) a VON RYANŮV EXPRES (Von Ryan's Express, 1965). Výjimečně dostal příležitost i v komediálním žánru a jako papež se objevil ve filmu SOUDRUH DON CAMILLO (Il compagno Don Camillo, 1965). Z početné účasti v dobrodružném žánru můžeme připomenout také maltézského rytíře, k němuž upne své naděje Michele Mercier ve filmu NEZKROTNÁ ANGELIKA (L'indomptable Angélique, 1967).

V polovině 60. let se Paul Müller poprvé setkal s žánrem hororů (MILOVNÍCI POSMRTNÉHO ŽIVOTA - Amanti d'oltretomba, 1965), jeho vizáž pro různé role démonických šílenců pak začal často využívat španělský režisér Jesús Franco, s nímž od konce šedesátých let natočil řadu filmů (HRABĚ DRACULA - El conde Drácula, 1970; EUGENIE, 1970; FRANKENSTEINOVA DCERA - La figlia di Frankenstein, 1972), nadále přijímal účast také v mezinárodních projektech z doby druhé světové války (HITLER: POSLEDNÍCH DESET DNÍ - Hitler: The Last Ten Days, 1973; HRDINOVÉ V PEKLE - Eroi all'inferno, 1974), své aktivity rozšířil také o televizi a hrál v seriálech v Itálii, Francii a Německu.


11.3.1923
Neuchâtel, Švýcarsko
2.9.2016
Tivoli, Lazio, Itálie
Paul Müller csfd

Touristes? Oh yes!Štětcem osuduL'invernoInquietudineRoseannin hrobOcchioPinocchioFlorén28° minutoBláznivá komedie 2PaprikaHansel e GretelKoncert hrůzyLucrezia BorgiaPan účetní se nevzdáváBloody psycho - Lo specchioGhosthouse IVMasakrKlenotníkův obchodPan účetní jde do důchoduŽoldáci strachuMonte Carlo - Gran CasinoJen aby to byla holčičkaKomando zatracenýchSalomeDie Praxis der LiebeDrákulův sluhaDva životy Matii PascalaMark of the ScorpionNanaMonsiňorUna donna senza importanzaZakázané snyCamera d'albergoMaléry pana účetníhoTrilogie 1848 - Der GalgensteigerDozorkyněDokonalý zločinLe TémoinPiccole labbraVita di Rossini, LaŠvýcarská aféraMogliamantePolib mě zabijákuŽelezný šéfMark colpisce ancoraTutto suo padreŽena u oknaDowntown - Die nackten Puppen der UnterweltFrauengefängnisFuria neraLes Nuits brûlantes de LindaMalfaisants, LesUne vierge pour Saint-TropezConvoi de femmesEugenie de SadeFatevi vivi: la polizia non interverràHrdinové v pekleMojžíšRubáš nemá žádné kapsyThe Arena


Aktualizace osobnostního profilu Paul Müller: 3.11. 2023 00:57