Ulrike Ottinger 81 let


Německá režisérka Ulrike Ottinger bývá nazývána ikonou queer kinematografie a její filmy jsou považovány za "ženskou odpověď" na slavná díla filmařů tzv. Nového německého filmu (Fassbinder, Wenders, Herzog).

Umění Ulrike Ottinger stálo dlouho zcela mimo komerční kinematografii ba i mimo hlavní kinematografii artovou. Pro redukci kauzality, kritičnost k současné společnosti, ale i pro popření kánonů „dobře natočeného filmu" měly Ottingerové filmy v sedmdesátých letech nejblíže ke kinematografii Andyho Warhola a k punkovému hnutí s tou výhradou, že Ottinger vždy kladla maximální důraz na vizuální složku filmu. Tehdejší motivace svého umění popsala Ottinger v komentáři ke svému filmu DIE BETÖRUNG DER BLAUEN MATROSEN (Mámení modrých námořníků) z roku 1975 takto: „...chceme popsat beztrestnost reality a poeticky předvést jiné formy života, vymýšlet si nové světy, nové lidi, nová stvoření, jak nás zrovna napadnou. Vyžaduje to identifikaci publika s našimi záměry a také jeho vlastní morální úsudek pro situace, které jsou mimo dobro a zlo coby pevný bod při naší cestě do psychologické země nikoho."

K takto deklarovanému filmovému surrealismu přistupuje i Ottingerové feminismus a zájem o gay- a zejména lesbickou subkulturu. Hrdinkami Ottingerové filmů jsou vždy ženy, často zpodobňované kultovními herečkami a režisérkami (Tabea Blumenschein, Magdalena Montezuma). Ve filmu FREAK ORLANDO na motivy románu Virginie Woolfové se k těmto připojila slavná francouzská herečka a režisérka Delphine Seyrig, známá z filmů Alaina Resnaise, Francoise Truffauta nebo Louise Buñuela. Delphine Seyrig hrála hlavní role ve všech Ottingerových hraných filmech až do své smrti v roce 1990.

V 80.letech se začal být styl Ottingerové filmových experimentů více narativní a tím si získával i širší publikum. Mezi tato díla patří jmenovaný Freak Orlando anebo film DORIAN GRAY V ZRCADLE BULVÁRNÍHO TISKU. Vrcholem Ottingerové tvorby 80. let je sága MONGOLSKÁ JOHANKA Z ARKU, odehrávající se z půlky v lokacích mongolské stepi. Je třeba zdůraznit, že v Ottingerových filmech se zcela svobodně prostupuje napříč historickými obdobími i jazyky, takže se nezřídka stává, že je film natočený v realitě všedního dne se středověkými kostýmy a herci hovoří třemi a více světovými jazyky, bez režisérčiny potřeby tyto excesy jakkoliv komentovat.


6.6.1942
Konstanz, Bádensko-Württembersko, Německá říše
Ulrike Ottinger csfd

Zwölf StühleJohanna D'Arc of MongoliaSeven Women, Seven SinsDorian Gray im Spiegel der BoulevardpresseFreak OrlandoBildnis einer Trinkerin. Aller jamais retourMadame X - Eine absolute HerrscherinBetörung der blauen Matrosen, DieLaokoon & SöhneParis CalligrammesChamissos SchattenUnter SchneeKoreanische Hochzeitstruhe, DiePraterEster - Ein Purimspiel in BerlinSüdostpassageExil ShanghaiTaigaCountdownChina. Die Künste - der Alltag. Eine filmische ReisebeschreibungBerlinfieber - Wolf VostellStill MovingUsinimageUlrike Ottinger - Die Nomadin vom See


Aktualizace osobnostního profilu Ulrike Ottinger: 21.11. 2023 11:30