Claude Lelouch 86 let


Claude Lelouch nedokončil vysokoškolská studia a začal pracovat jako novinář; v Sovětském svazu natáčel dokumentární film o tamním životě a film se stal jeho celoživotní láskou. V roce 1960 založil vlastní produkční společnost Les Films 13 a začal točit celovečerní filmy. Jeho režijním debutem byla romance LE PROPRE DE L'HOMME (1961), která však byla vypískána diváky a odsouzena kritikou. Další filmy postupně Lelouchovi získávaly pozornost, financované byly z příjmů z reklam, které Lelouch točil. První výraznější úspěch zaznamenal s filmem UNE FILLE ET DES FUSILS (1964), který získal několik ocenění.

Fenomenální úspěch filmu Muž a žena vedl pochopitelně k tomu, že Lelouch se stal jedním z nesledovanějších filmařů nejen ve Francii, svému jménu však dostál a nadále točil kvalitní filmy. Z konce šedesátých let nutno zmínit ŽÍT A UŽÍT (Vivre pour vivre, 1967) s Yvesem Montandem a Annie Girardot, který byl oceněn Zlatým glóbem a ve Francii získal Velkou cenu Cinéma Français. Úspěšný byl také dokument 13 JOURS EN FRANCE (1968) natočený na olympijských hrách v Grenoble a uvedený na festivalu v Cannes. V Lelouchově filmografii se krátce nato objevila jména dalších hvězd francouzského filmu – Jean-Paul Belmondo a Annie Girardot hráli hlavní role v romantické komedii MUŽ, KTERÝ SE MI LÍBÍ (Un homme qui me plaît, 1969). Na několika dalších filmech z konce 60. let se Lelouch podílel jako producent. Drama ŽIVOT, LÁSKA A SMRT (La Vie, l'Amour et la Mort, 1970) znamenalo ocenění na festivalu v Rio de Janeiro pro hlavní představitelku Amidou, která hrála již v Lelouchových počátečních filmech. Na dalším filmu LE VOYOU (1970) se Lelouch opět podílel i jako kameraman (v hlavní roli znovu J. L. Trintignant) a tento snímek získal ocenění v Paříži a Římě.

Z Lelouchova uměleckého směřování mírně vybočuje film DOBRODRUŽSTVÍ JE DOBRODRUŽSTVÍ (L'aventure c'est l'aventure), nicméně i tato komedie s podtextem politické satiry byla mimořádně úspěšná (v řadě Lelouchových filmů na druhém místě co se komerčního úspěchu týče) a byla uvedena také na festivalu v Cannes. Lino Ventura a Françoise Fabian si pak odnesli ceny za herecký výkon v komedii LA BONNE ANÉE (1973) z festivalu v San Remu. Velkorysé vícegenerační drama CELÝ JEDEN ŽIVOT (Toute une vie, 1974) trpělo příliš dlouhou metráží (v původní verzi 150 minut), složitým příběhem a také mírně nepřehledným hereckým obsazením, kdy dva hlavní protagonisté vystupovali v trojrolích. Nicméně film byl nominován na Zlatý glóbus a také na Oscara za scénář (autorem byl opět sám Lelouch). Kriminální komedie LE CHAT ET LE SOURIS (1975) byla ohodnocena Velkou cenou Francouzské akademie. O rok později pak Lelouch vytvořil další nadčasový snímek, DOBRÁK A ZLÍ LIDÉ (Le bon et le méchants, 1976), který je zajímavou retrokomedií využívající paradoxně zastaralé filmařské postupy. Z téhož roku je pak také drama ZAČÍT ZNOVU (Si c'était à refaire, 1976) s Catherine Deneuve v hlavní roli. Tyto dva filmy sice minuly festivalové vavříny, na druhou stranu patří k divácky nejúspěšnějším filmům Lelouchovy kariéry. Za svou roli v komedii ROBERT A ROBERT (Robert et Robert, 1978) získal Jacques Villeret francouzského Cézara. Catherine Deneuve pak znovu zazářila v kriminálním dramatu ÚTĚK DO BEZPEČÍ (À nous deux, 1979), který vznikl ve francouzsko-kanadské koprodukci; tento film byl uveden na festivalu v Cannes.

V roce 1981 pak Lelouch natočil další velkolepý epos JEDEN A DRUZÍ (Les uns et les autres), jehož dějově těžko uchopitelnému příběhu dominuje hudba a řada vedlejších motivů. Velmi úspěšný, i když těžko stravitelný byl film AŤ ŽIJE ŽIVOT (Viva la vie!, 1984), který se pohyboval na hranici několika žánrů (uveden byl na festivalu v Benátkách). S velkým očekáváním přišel v roce 1986 do kin film MUŽ A ŽENA PO DVACETI LETECH (Un homme et une femme: vingt ans déjá), o kterém při vší úctě platí úsloví „nevstoupíš dvakrát do stejné řeky“. Divácký úspěch pak sklidil film CESTA ZHÝČKANÉHO DÍTĚTE (Itinéraire d'un enfant gâte, 1988), za nějž Jean-Paul Belmondo získal francouzského Cézara. Z dalších Lelouchových filmů stojí za zmínku Tout ça... pour ça (1993), za nějž Fabrice Luchini získal Cézara a film byl oceněn také na mezinárodním festivalu v Montrealu. K tématu druhé světové války se pak Lelouch vrátil znovu s filmem BÍDNÍCI 20. STOLETÍ (Les Misérables, 1995). V tomto dramatu zazářil Jean-Paul Belmondo, zatímco Annie Girardot si odnesla Cézara, v USA byl pak film oceněn Zlatým glóbem. Na festivalu v Benátkách byl pak oceněn film HOMMES, FEMMES, MODE D'EMPLOI (1996). V poslední době zájem o Lelouchovu tvorbu klesá, což dokládá například rozpačité přijetí jeho zatím posledního filmu ODVAHA MILOVAT (Le courage d'aimer, 2005).


30.10.1937
Paříž, Île de France, Francie
Claude Lelouch csfd

L'Amour c'est mieux que la vieLa Vertu des impondérablesNejlepší léta jednoho životaChacun sa vieUn plus uneSalaud, on t'aimeI pro lásku se zabíjíChacun son cinémaKde se cesty křížíOdvaha milovatLes Parisiens11'09''01And Now... Ladies and GentlemenUne pour toutesHasards ou coïncidencesHommes, femmes, mode d'emploiBídníci 20. stoletíTout ça... pour ça!Krásný příběhJsou dny... a úplňkyCesta zhýčkaného dítěteMuž a žena po 20 letechPozor, bandité!Nečekaná zradaAť žije životEdith a MarcelJedni a druzíÚtěk do bezpečíRobert et RobertJiný muž, jiná šanceDobrák a zlí lidéZačít znovuLe chat et la sourisCelý jeden životMariageŠťastný nový rokDobrodružství je dobrodružstvíSmic, Smac, SmocRošťákMuž, který se mi líbíŽivot, láska, smrtŽít a užítMuž a ženaLes Grands momentsNemluvte mi o lásceUne fille et des fusilsLe Propre de l'hommeLes Uns et les autresD'un film à l'autreLumière & spol.Viděno osmiIranGrenobleDaleko od VietnamuJean-Paul BelmondoPour un maillot jauneLa Femme spectacleQuand le rideau se lèveFrançoise Hardy: Tous les garçons et les fillesLe Grand Rendez-Vous


Aktualizace osobnostního profilu Claude Lelouch: 7.11. 2023 18:46