Jean Marchat (1902 - 1966)


Herec Jean Marchat se do historie francouzského filmu zapsal desítkami středně velkých rolí, prioritou jeho uměleckých aktivit ale celý život zůstávalo divadlo. Narodil se jako Jean-Pierre Marchat v malém městečku Grigny v jižní Francii, hereckou průpravu získal na pařížské konzervatoři, kterou absolvoval s první cenou v oboru tragédie, což jej v podstatě automaticky přivedlo k angažmá na nejprestižnější divadelní scéně Comédie Française. Tady se začal uplatňovat od poloviny dvacátých let v díle francouzských klasiků, dramatech i komediích.

Teprve ve čtyřicátých letech začal Jean Marchat častěji spolupracovat s filmem, jako uhlazený elegán středního věku se stal ideálním představitelem vedlejších rolí šlechticů, právníků a dalších mužů z vyšších vrstev, často se zápornými povahovými rysy. Jako princ-regent se objevil v dnes méně známé adaptaci románu HRBÁČ (Le bossu, 1944), hrál také v dodnes vysoce hodnoceném historickém filmu PONTCARRAL, PLUKOVNÍK CÍSAŘSTVÍ (Pontcarral, le colonel d´empire, 1943), zmínku si zaslouží i jeho účast ve dvou filmech z těsně poválečného období (DÁMY Z BULOŇSKÉHO LESÍKA – Les dames du Bois de Boulogne, 1945; SKLEPY V HOTELU MAJESTIC – Les caves du Majestic, 1945). Jednu z hlavních rolí hrál v detektivce ZÁHADNÝ PAN SYLVAIN (Le mystérieux Monsieur Sylvain, 1946), ze spolupráce s filmaři vyniká častější natáčení s režisérem Henri Calefem (KOLEMJDOUCÍ – La passante, 1950.

Počátkem padesátých let se Marchat vrátil na jeviště Comédie Française a kromě jiného vytvořil velké role především v díle Pierra Corneilla (Cid, Horatius, Cinna), uplatnil se ale i ve světové klasice (Shakespeare), znovu se prosadil i jako režisér (Calderónova hra Život je sen). Po celá padesátá léta znovu stál i před kamerou, jako generál Gourgaud se objevil ve velkofilmu NAPOLEON (Napoléon, 1955), svůj výčet kostýmních rolí obohatil také výstupem ve slavné historické romanci VE SLUŽBÁCH KRÁLE (Le miracle des loups, 1961), jeho poslední herecké kreace před filmovou kamerou byly ve znamení postav právníků (DRUHÁ PRAVDA – La seconde vérité, 1966).

V posledních letech života se Jean Marchat v divadle věnoval hlavně režii, sám si ale občas přisoudil menší roli (Trojská válka nebude), příležitostně pracoval také pro televizi a nové uplatnění mu přinesl i dabing, pro distribuci ve francouzských kinech například často daboval Caryho Granta.


8.6.1902
Grigny, Francie
2.10.1966
Neuilly-sur-Seine, Paříž, Île de France, Francie
Jean Marchat csfd

Druhá pravdaLes Femmes savantesLe Carrosse du Saint-SacramentÀ couteaux tirésClimatsVe službách králeLe Barbier de Séville ou La précaution inutileLe Passage du RhinL'ambitieuseEugénie GrandetCherchez la femmeLa Rue des bouches peintesLes Nuits de MontmartreMademoiselle de ParisNapoléonZoéL'ennemi public n° 1Ils étaient cinqLa Jeune folleLes Quatre sergents du Fort CarréAu fil des ondesL'Aiguille rougeLa PassanteStín a světloLa SouricièreVéroniqueLe Mystère BartonTrois garçons, une filleLe Château de la dernière chanceLe Mystérieux Monsieur SylvainMensongesDámy z Bouloňského lesíkaLes Caves du 'Majestic'HrbáčMermozCroisières sidéralesL´Appel du bledPontcarral, colonel d'empireLe Pavillon brûleSOSLa Marche nuptialeMarie des angoissesLe Cas du docteur BrennerAu nom de la loiChair ardentePartirÉchec et matLe Poignard malaisPosledních pět minut


Aktualizace osobnostního profilu Jean Marchat: 30.3. 2024 00:51