Yves Mirande (1875 - 1957)


Scénárista, dramatik a spisovatel Yves Mirande patřil k významným tvůrcům francouzské kinematografie první poloviny 20. století. Pod bezmála stovkou filmů je podepsán jako autor scénáře nebo námětu, deset filmů sám natočil i jako režisér. Narodil se jako Anatole Querrec na pařížském předměstí Bagneux a původně dlouhá léta pracoval jako státní úředník, na ministerstvu vnitra to dotáhl až k postu podprefekta. Souběžně se zaměstnáním ve státní správě se od mládí začal uplatňovat jako novinář, později i spisovatel, zalíbení brzy našel v psaní divadelních her.

Jako brilantní tvůrce slovní komiky se Yves Mirande v oboru filmové scénáristiky začal významněji prosazovat až po příchodu zvuku, což znamená, že teprve ve třicátých letech pro něj u filmu nastaly skutečné žně. Připomeňme jeho dialogy k francouzské verzi americké veselohry BUSTER SE ŽENÍ (Buster se marie, 1931), kterou slavný americký komik Buster Keaton natočil ve Francii. Zmínku si zaslouží i příběh o koloběhu bankovky vysoké nominální hodnoty TISÍCOVKOVÁ BANKOVKA (Le billet de mille, 1935), který díky svému charakteru krátkých epizod s různým obsazením poskytl prostor pro vystoupení desítek známých herců té doby. Rok 1935 byl vůbec pro Miranda úspěšný, protože tehdy podle jeho scénářů nebo námětů vzniklo celkem deset filmů, z toho dva ve Velké Británii.

Mirandovy první pokusy o filmovou režii se odehrávaly ve spolupráci s jinými režiséry, například s Robertem Wylerem realizoval komedii BÁJEČNÝ DEN (La merveilleuse journée, 1932), později točil s René Guissartem nebo Leonidem Moguym. Jeho první samostatnou prací byl muzikál MARKÝZOVY ŽENY (Le grand refrain, 1936), který byl tehdy uveden i v našich kinech. Yves Mirande psal scénáře i na základě divadelních nebo literárních předloh jiných autorů, takovým případem byla například jeho další vlastní režie nenáročné situační komedie BYROKRATI (Messieurs les ronds de cuir, 1937). Ve spolupráci s Georgesem Lacombe pak natočil dva kriminální příběhy (CAFÉ DE PARIS, 1938; ZA FASÁDOU - Derrière la façade, 1939). Poslední Mirandova režie byla ale opět ve znamení nenáročné veselohry s hvězdným obsazením, tentokrát z prostředí zaoceánského parníku (PAŘÍŽ - NEW YORK - Paris - New York, 1940).

Za války se se scénářem k filmu L'AN 40 (1940) dostal do konfliktu s německou cenzurou a v následujících letech se proto soustředil na adaptace osvědčených literárních předloh (PLUKOVNÍK CHABERT - Le colonel Chabert, 1943; NOSIČKA CHLEBA - La porteuse de pain, 1949; DVA SIROTCI - Le due orfanelle, 1954), po válce se ale znovu dočkal filmových verzí svých divadelních her (TEN DAREBÁK ANATOL - Ce coquin Anatole, 1952; CUCUROUXOVA RODINA - La famille Cucuroux, 1953).


8.3.1875
Lannion, Francie
20.3.1957
Paříž, Île de France, Francie
Yves Mirande csfd

Vrátný od MaximaC'est la vie parisienneLe Chasseur de chez Maxim'sCe coquin d'AnatoleUn trou dans le murKenziElles étaient douze femmesUn caballero de fracNär rosorna slå utUn hombre de suerteEmbrassez-moiL'arpèteLa Merveilleuse journéeMoulin RougeParis - New YorkDerrière la façadeCafé de ParisMessieurs les ronds de cuirLe Grand refrainSept hommes, une femmeÀ nous deux, madame la vieBaccaraLa Merveilleuse journéeLes Petits riensLa Dame de chez Maxim's


Aktualizace osobnostního profilu Yves Mirande: 29.3. 2024 00:42