Jean Wiener (1896 - 1982)


Francouzský skladatel a pianista Jean Wiener napsal hudbu k více než osmdesáti celovečerním filmům, jeho tvorba ale zasahovala do mnoha dalších sfér. Pocházel z Paříže a od dětství hrál na klavír, později vystudoval obor skladba na pařížské konzervatoři. Zhruba od konce první světové války se Wiener začal uplatňovat jako skladatel, ale především pianista, hrál nejen v barech a kavárnách, ale zúčastnil se i prestižnějších koncertních programů.

Hned od počátku své tvorby pro film měl Wiener štěstí na slavné režiséry, jejichž filmy i z předválečného období jsou dodnes známé, tím pádem i Wienerova hudba k nim. Spolupracoval například s Jeanem Renoirem (NA DNĚ – Les bas fonds, 1936) nebo Marcelem L´Herbierem (NOCI V PLAMENECH – Nuits de feu, 1937), nejčastěji jej ke spolupráci zval Julien Duvivier (PEVNOST ZTRACENÝCH – La bandera, 1934; MARIA CHAPDELAINE, 1934; VĚČNÝ NEPŘÍTEL – Untel père et fils, 1940). Wienerova hudba se vyznačuje užitím klasických postupů s jazzovými prvky oživenými navíc francouzskou lehkostí.

Zatímco Clément Doucet po válce upadl v zapomnění a zemřel krátce poté, pro Wienera teprve nyní začala doba největšího vytížení a skládal hudbu k několika filmům ročně. Komponoval také pro tvůrce krátkých filmů a dokumentů, později rozšířil své aktivity také na televizní tvorbu. Z jeho poválečné práce stojí za zmínku hudební doprovod k adaptacím osvědčených literárních děl nebo historickým filmům (KAPITÁN – Le capitain, 1945; OTEC GORIOT – Le père Goriot, 1945; HRABĚ MONTE CHRISTO – Le comte de Monte Christo, 1955 – všechny tři filmy v režii Roberta Vernaye). Znovu skládal pro Juliena Duviviera (PANIKA – Panique, 1947; ČAS VRAHŮ - Voici le temps des assassins, 1955; POD POKLIČKOU – Pot-bouille, 1957), z dalších četnějších spoluprací připomeňme jména režisérů Louise Daquina nebo Jacquese Beckera.

V šedesátých letech dostal Wiener příležitost komponovat pro umělecky významné režiséry jako byl například Robert Bresson (A CO DÁL, BALTAZARE? – Au hasard, Balthazar, 1965; NĚŽNÁ – Une femme douce, 1968), navázal kontakty i s tvůrci nové vlny. V epizodních rolích – vesměs hudebníků – se Jean Wiener v několika filmech objevil i před kamerou. Jeho poslední prací byla hudba k dramatu ZLOČIN Z LÁSKY (Le crime d’amour, 1982).


19.3.1896
Paříž, Île de France, Francie
8.6.1982
Paříž, Île de France, Francie
Jean Wiener csfd

L'Âge de Monsieur est avancéLe Crime d'amourFéminin-fémininLa cavaleLa Faute de l'abbé MouretUn seul jour de la vieNěžnáBenjamin aneb Deník paniceMuškaA co dále, BaltazareLe Tigre se parfume à la dynamiteLes démons de minuitAu voleur!PantalaskasAnděl na zemiArrêtez le massacreBuď hezká a mlčLa Femme et le pantinLe Septieme CielNevídáno, neslýchánoLa GarçonnePod pokličkouStvoření světaLa Vie est belleLes lumières du soirVoici le temps des assassinsFutures vedettesLa Soupe à la grimaceHrabě Monte ChristoLa Rafle est pour ce soirNesahejte na prachyParisSur le bancJe suis un mouchardLächeln in Sturm, EinPrvní po BohuSous le ciel de ParisUn sourire dans la tempêteLe Parfum de la dame en noirNa úsvituRendez-vous de juilletFort de la solitudeLa Carcasse et le tord-couContre-enquêteLe Diable souffleLes Frères BouquinquantPour une nuit d'amourImpasseLe CapitanMacadamPanikaSuffit d'une fois, IlVlastLa Fille aux yeux grisLe Père GoriotLe Voyageur de la ToussaintMadame et le mortVěčný nepřítelL'Or du CristobalLe Dernier Tournant


Aktualizace osobnostního profilu Jean Wiener: 27.2. 2024 02:16