Carlo Lizzani (1922 - 2013)


Carlo Lizzani patřil k významným představitelům italské poválečné kinematografie, díky jeho levicovému zaměření se s jeho tvorbou mohli aktuálně seznámit i diváci v tehdejším Československu. Na svém kontě má přes třicet celovečerních snímků, jeho uměleckou dráhu zdobí řada mezinárodních cen, hned v začátku kariéry byl nominován i na Oscara. Pocházel z Říma, kde také studoval na prestižní filmové škole Centro Sperimentale di Cinematografia.

Lizzaniho hraným debutem byl dramatický příběh z doby války POZOR! BANDITI! (Achtung! Banditi!, 1951), který mu vynesl cenu za režii na festivalu v Karlových Varech, z téže doby pochází nominace na Oscara za scénář k de Santisovu filmu HOŘKÁ RÝŽE (Riso amaro, 1951). Dalším Lizzaniho významným dílem se stala trpká KRONIKA CHUDÝCH MILENCŮ (Cronache di poveri amanti, 1954), která mu vynesla mezinárodní cenu na festivalu v Cannes. Nelze opomíjet ani Lizzaniho literární tvorbu vycházející z jeho novinářských začátků, několik monografií o italském filmu završil dvoudílnou knihou Italská kinematografie (Il cinema italiano, 1979).

I když je patrné, že později Lizzani rezignoval na vyšší umělecké ambice, nelze mu upřít řadu dalších zajímavých filmů z 50. a 60. let, v nichž znovu kritizoval dobové společenské neduhy. Opět se také vracel k době druhé světové války a díky svému renomé mohl nezřídka angažovat i zahraniční herce (HRBÁČ – Il gobbo, 1960; PROCES VE VERONĚ – Il processo di Verona, 1963). Reagoval i na dobovou poptávku po kriminálkách (PROBUĎ SE A ZABÍJEJ – Svegliati e uccidi, 1965) a westernech (BALÍK DOLARŮ – Un fiume di dollari, 1967), i v těchto žánrech dosáhl lepšího výsledku než tehdejší početný průměr. Mezitím si odvezl další trofej z festivalu v Karlových Varech za komedii HOŘKÝ ŽIVOT (La vita agra, 1964). Stoupající kriminalitu pranýřoval ve svém dalším slavném filmu BANDITÉ V MILÁNĚ (Banditi a Milano, 1968), který mu vynesl několik cen v Itálii a byl nominován také na prestižního Zlatého medvěda na festivalu v Berlíně.

Na přelomu 60. a 70. let natočil Carlo Lizzani několik filmů zařazovaných do žánru tzv. eurocrimi (ŘÍMSKÁ SMETÁNKA – Roma bene, 1971; ČERNÝ TURÍN – Torino nera, 1972, CRAZY JOE, 1974), opět se ale vracel i ke svému oblíbenému tématu druhé světové války (POSLEDNÍ DNY MUSSOLINIHO – Mussolini: Ultimo atto, 1974). V letech 1979-1983 předsedal porotě festivalu v Benátkách, později byl ještě několikrát členem poroty, r. 1994 zasedl i v porotě mezinárodního festivalu v Berlíně.


3.4.1922
Řím, Lazio, Itálie
5.10.2013
Řím, Lazio, Itálie
Carlo Lizzani csfd

ScossaAll Human Rights for AllHotel MeinaLe cinque giornate di MilanoOperazione Appia AnticaMaria Josè, l'ultima reginaCelluloideIl caso DozierCattivaCapitoliumPastCaro GorbaciovCarla. Quattre storie di donneEmma. Quattro storie di donneIsola, Un'Matka EbeNucleo zeroC'era una volta un re e il suo popoloByt se žlutým kobercemFontamaraKleinhoff HotelSan Babila: 20.00 hodinStorie di vita e malavita (Racket della prostituzione minorile)Crazy JoePoslední dny MussolinihoTorino neraRoma beneAmore e rabbiaBarbagiaZbojníkova milenkaBandité v MiláněVymahačBalík dolarůLa vita agraProbuď se a zabíjejCelestinaThe Dirty GameThrillingAmori pericolosiVeronský procesIl carabiniere a cavalloL'oro di RomaGobbo, IlEsterinaSvitato, LoKronika chudých milencůSiluri umaniLáska ve městěAi margini della metropoliPozor, banditi!Žena z vlakuSérie noireDieci registi italiani, dieci racconti italianiNon eravamo solo... Ladri di biciclette - Il neorealismoCesare ZavattiniUn altro mondo è possibileSvět filmu: Roberto RosselliniLuchino ViscontiRoma dodici Novembre 1994


Aktualizace osobnostního profilu Carlo Lizzani: 3.4. 2024 04:01