Geymond Vital (1897 - 1987)


Francouzský herec Geymond Vital byl filmovou hvězdou v závěru němé éry, krátce se výrazně prosazoval ještě počátkem zvukového filmu, a i když později točil méně častěji, až do konce své kariéry hrál příležitostně vedlejší role, často mužů vyššího společenského postavení. Pocházel z malého městečka Le Pont-de-Claix v alpském podhůří, již v mládí ale odešel do Paříže, kde studoval herectví pod vedením slavného Charlese Dullina. V Dullinově režii absolvoval také první kroky na divadelním jevišti jako profesionální herec v Sofoklově Antigoně (1922). V tomto představení hrál v Théâtre de l'Atelier, kde pak působil celá dvacátá léta.

I po příchodu zvukového filmu hrál Geymond Vital pohledné elegány ve fracích a uniformách, význam jeho rolí ale značně poklesl. Navíc točil o poznání méně častěji, objevoval se ale například v historických filmech. Mihnul se jako posel ve filmu z napoleonské éry AGÓNIE ORLŮ (L'agonie des aigles, 1933), menší role v dobových kostýmech pak odehrál opět v režii Jeana Grémillona (KRÁLOVSKÝ VALČÍK – Valse royale, 1935). Středně velké úlohy důstojníků dostal v několika ambiciózních projektech různých režisérů (DVOJÍ ZLOČIN NA MAGINOTOVĚ LINII – Double crime sur la ligne Maginot, 1937; CESTA NA JIH – La piste du sud, 1938; VÝCHOVA PRINCE – Éducation de prince, 1938).

Po vynucené přestávce způsobené druhou světovou válkou se k práci před kamerou i na jevišti vrátil po roce 1945. Novou velkou příležitost dostal v okupačním dramu POLICAJT (Un flic, 1947), poté se mihnul jako doktor Pierre Bayle v životopisném filmu DOKTOR LAENNEC (Docteur Laënnec, 1949). Zmínku si zaslouží několik menších úloh v kriminálkách padesátých let, ve filmu ZÁKON ULIC (La loi des rues, 1956) ztvárnil ředitele kabaretu, v melodramatu PROČ PŘICHÁZÍŠ TAK POZDĚ? (Pourquoi viens-tu si tard?, 1959) hrál generálního prokurátora. U nás jsme jej mohli vidět jako novináře ve filmu MAIGRET KLADE PAST (Maigret tend un piège, 1958), s představitelem titulní role Jeanem Gabinem pak točil ještě film BARON OD ZDYMADLA (Le baron de l'écluse, 1960).

V divadle tehdy úzce spolupracoval s progresívním uskupením Théâtre National Populaire, kromě divadel v hlavním městě hrál pohostinsky i mimo Paříž, účinkoval také na legendárním divadelním festivalu v Avignonu. Koncem padesátých let začal točit také v televizi, kde se objevoval v oblíbených seriálech nebo adaptacích divadelních her. Co se filmu týče, připomeňme alespoň menší roli četníka v Buñuelově DENÍKU KOMORNÉ (Le journal d'une femme de chambre, 1964) nebo další postavy v dobových kostýmech. V historické komedii AŤ ŽIJE JINDŘICH IV., AŤ ŽIJE LÁSKA (Vive Henri IV, vive l'amour, 1960) hrál ministra Villeroye, u nás jsme jej mohli zahlédnout jako reverenda Kirschera v prvním díle ságy o krásné Angelice (ANGELIKA, MARKÝZA ANDĚLŮ – Angélique, marquise des anges, 1964).


24.1.1897
Le-Pont-de-Claix, Francie
6.12.1987
Paříž, Île de France, Francie
Geymond Vital csfd

Les MalfaisantsJe voudrais parler à monsieur MorattiZločin Davida LevinsteinaJournal d'une femme en blancAngelika, markýza andělůLa Caméra explore le temps : Le drame des poisonsLe Baron de l'éclusePourquoi viens-tu si tard ?Maigret klade pastPrisons de femmesZákon ulicChantageDocteur LaennecLa Cage aux fillesUn flicLe Bateau à soupePremier de cordéeLes Cinq Sous de LavarèdeLa Piste du sudÉducation de princeDouble crime sur la ligne MaginotL'étrange Monsieur VictorValse royaleRaptL'Agonie des aiglesL'aviateurNuit d'EspagnePère célibataire, LeRévolte dans la prisonLopez, le banditGardiens de PhareMaldoneSlaměný kloboukL'île enchantéeDestinéeAux jardins de MurcieL'Homme de l'ombreLa Zone


Aktualizace osobnostního profilu Geymond Vital: 4.4. 2024 13:32