Sergio Tofano (1886 - 1973)


Sergio Tofano je dodnes považován za jednu z nejvýznamnějších osobností italského divadla 20. století, proslul také jako karikaturista, spisovatel, výraznou stopu po sobě zanechal také v podobě šedesáti filmových rolí, závěru jeho dlouholeté umělecké kariéry dominovala práce pro televizi. Byl rodákem z Říma a pocházel z rodiny soudce. Na přání svého otce studoval práva na univerzitě v Římě, ale již tehdy se začal prosazovat jako kreslíř a karikaturista, souběžně navštěvoval kurzy rétoriky na prestižní hudební škole Accademia nacionale di Santa Cecilia. Nakonec dokončil i vzdělání na římské univerzitě, i když jej akademický senát dvakrát nechtěl připustit k obhajobě titulu kvůli použití humorných citátů a rčení v diplomové práci.

Pověst univerzálního umělce potvrzoval Tofano i na divadelních jevištích, bravurně interpretoval velké postavy v osvědčené domácí klasice i světové moderně. V letech 1913-1923 působil v divadelní společnosti Virgilia Talliho, později byl i principálem vlastního souboru (Tofano-Almirante-Rissone, 1927-1930). Z jeho nejslavnějších výstupů na jevišti připomeňme titulní roli v Romainsově hře Doktor Knock (1925). Ze známých osobností, v jejichž dílech Tofano prezentoval své herectví, připomeňme jména jako Shakespeare, Molière nebo Pirandello.

Jako řada divadelních herců, v jejichž jevištním mistrovství dominoval verbální projev, tak i Sergio Tofano se k práci před kamerou dostal až ve zvukovém filmu. Již v roce 1916 sice natočil dva němé filmy, ale až ve třicátých letech se stal vyhledávaným představitelem středně velkých rolí ve filmech různých žánrů. Režisér Goffredo Alessandrini mu poskytl roli domovníka v úspěšné komedii SEKRETÁŘKA (La segretaria privata, 1931), o něco později úlohu jednoho z profesorů v romantické veselohře DRUHÁ B (Seconda B, 1934). Větší příležitosti mu poskytli režiséři Mario Bonnard (JEANNE DORÉ, 1938) nebo Amleto Palermi (SYNOVÉ MARKÝZE LUCERY – I figli del marchese Lucera, 1939).

Nejvíce vytíženým filmovým hercem byl Sergio Tofano v letech druhé světové války, kdy točil i několikrát ročně, v žánru tzv. bílých telefonů střídal role šlechticů, majordomů nebo právníků (BYLO NÁS SEDM SESTER – Eravamo sette sorelle, 1939; KDYBYCH BYL UPŘÍMNÝ – Se io fossi onesto, 1942; PŘÍTEL MÉ ŽENY – Il fidanzato di mia moglie, 1943).  Tehdy si také vyzkoušel pozici filmového režiséra při realizaci vlastních starších námětů (POPELKA A PAN BONAVENTURA – Cenerentola e il signor Bonaventura, 1942; GIAN BURRASCA, 1943).


20.8.1886
Řím, Lazio, Itálie
28.10.1973
Řím, Lazio, Itálie
Sergio Tofano csfd

RugantinoColonna infame, LaContestazione generaleToh, è morta la nonna!Anna dei miracoliPartner.Otec od rodinyNapoleone a FirenzeStálost rozumuIl Re di PoggiorealeIl bacio del soleLa vita degli altriSny ve skříniPorta un bacione a FirenzeAndrea ChénierLa bella di RomaCasa RicordiIl cardinale LambertiniIl paese dei campanelliPucciniAltri tempi - Zibaldone n. 1Fiammata, LaIngiusta condannaAbbiamo vinto!NapoleoneFabiolaCavaliere del sogno, IlFidanzato di mia moglie, IlGian BurrascaAnime in tumultoGuardia del corpo, LaQuarta paginaSe io fossi onestoTurbamentoCenerentola e il signor BonaventuraIdillio a BudapestUna famiglia impossibileLa granduchessa si diverteValidità giorni dieciFollie del secoloGiù il siparioPapà per una notteSocio invisibile, IlSorprese del divorzio, LeEravamo sette sorelleFigli del marchese Lucera, IInventiamo l'amoreJeanne DoréStasera alle undiciDue misantropi, ILohengrinSeconda BLa ragazza dal livido azzurroPaprikaLa telefonistaO la borsa o la vitaLa segretaria privataFratelli Karamazov, IMie prigioni, LeI promessi sposi


Aktualizace osobnostního profilu Sergio Tofano: 8.11. 2023 03:30