Chang Cheh (nebo také Chang Che, Chang Cheuh, Chang Chueh, Chang Yik Yan) režisér, scénárista, hudební skladatel, filmový kritik, do dnešní doby určitě největší a nejzásadnější režisér jak studia Shaw Brothers, tak celé čínské kinematografie se narodil 10. 2. 1923 v Jit Kongu. Chang nepatřil k šedému čínskému průměru a nepocházel z nuzných poměrů. Jeho otec, Chang Au byl válečník a posléze také politik. A jeho synovi byla určená stejná kariéra. Vlastně válečníkem zůstal. Jeho hrdinové uplatňovali boj jako životní filosofii a náplň, jako princip svého bytí. A všichni hrdinové, opírající se o vojáckou čest vycházejí z Changovy osobní zkušenosti. Právě ve světě válečníků, které potkal za války s Japonskem, našel své budoucí předobrazy tvrdých, nekompromisních, ale spravedlivých hrdinů. Už tehdy ale víc směřoval ke kulturní oblasti.
Chang v sobě objevil velký talent k psaní scénářů a první uváděnou prací, pod kterou je podepsaný se uvádí GIRL BEHIND A MASK, film natočený na sklonku 40. let. HAPPENINGS IN ALI SHAN (1949) Chang nejen napsal, ale i režíroval. A svůj režijní debut zvládl na výbornou. Bez přípravy a zkušeností se režie ujal s profesionalitou, kterou získal jen ze sledování jiných filmů. Po neúspěchu filmu THE HEART OF A LOVER, THE HEART OF A WOLF, ke kterému Chang napsal scénář se autor přesunul do Hong Kongu a na jedenáct let zanevřel na svůj oblíbený Taiwan. Vypadalo to, že zůstane na okraji a nikdy neprosadí svůj talent. Chang psal recenze a články, publikoval pod několika pseudonymy, hltal romány s bojovou tématikou a díky výbornému stylu se začal stávat předmětem zájmu filmového světa, který na něj už dávno zapomněl.
Chang Cheh se stal dvorním scénáristou Shaw Bros a v roce 1964 napsal scénář k filmu THE WARLORD AND THE ACTRESS. Romantické dobrodružné drama získalo cenu Zlatého koně a Chang už u Shaw Bros zůstal. THE FEMALE PRINCE (1964) vychází z čínské opery a stejně jako THE AMOROUS LOTUS PAN (1964) patří ke stylu Huangmei diao. V roce 1965 se Chang vrátil k dávno opuštěné cestě. Začal znovu režírovat. Po THE BUTTERFLY CHALICE se náhle trochu odvrátil od „operetních“ čísel a natočil kung fu film. Navíc našel to, co Run Run Shaw tak moc potřeboval. Prvního skutečného hrdinu, ideálního válečníka, typického šermíře, který přichází, aby spasil, když ne svět, tak alespoň jeho malé části, herce, se kterým se publikum ztotožní a kterého bude následovat do kin. TIGER BOY (1966) (Hu Xia Jian Chou) představil divákům největší budoucí hvězdu žánru wuxia pian Jimmyho Wang Yu. A i když se Chang Cheh hned dalším filmem vrátil pokorně k huangmei diao ve snímku THE PERFUMED ARROW (1966), vývoj už se nedal zabrzdit. Jeho další film měl z nadaného režiséra, spisovatele a hudebního skladatele vytvořit kmotra hongkongského filmu.
První monumentální wuxia Changa Cheh neslo název THE MAGNIFICENT TRIO a vzniklo v roce 1966. Chang ho napsal i režíroval. Po dvou dalších wuxia filmech (THE TRAIL OF THE BROKEN BLADE (1967), THE SWORD AND THE LUTE (1967)) Chang Cheh opět zazářil kultovním snímkem. ONE-ARMED SWORDSMAN (1967) naplnil pokladny, přitáhl do kin snad úplně celou Asii, Japonsko nevyjímaje a stal se legendou. Ve filmech THE ASSASSIN (1967) a GOLDEN SWALLOW Chang dál rozvíjel svůj motiv hrdinského krveprolití a utvrzoval si místo na špici hongkongského filmového průmyslu. RETURN OF ONE-ARMED SWORDSMAN (1969) navázal na úspěch prvního handicapovaného šermíře, ale nepřekonal ho. Chang tu ale poznal své nové dva hrdiny, kteří s ním později natočili okolo třiceti hrdinských filmů. David Chiang a Ti Lung vytvořili s režisérem slavný „železný trojúhelník“, který později doplnil ještě Chen Kuan Tai.