Ray Ventura (1908 - 1979)


Jako kapelník, dirigent a skladatel patřil Ray Ventura několik desetiletí k významným osobnostem francouzského jazzu, prosadil se také jako úspěšný filmový producent. Narodil se v Paříži jako Raymond Ventura a s hudbou začal koketovat na střední škole, se spolužáky se brzy dostal k prvním veřejným vystoupením. Ovlivněn americkým jazzem založil vlastní orchestr Ray Ventura et ses Collégiens, následovala první gramofonová deska v roce 1929 a brzy nato turné po Francii.

Od třicátých let v různých profesích spolupracoval Ray Ventura také s filmem, byl samozřejmě skladatelem, dirigentem, jako herec hrál většinou sám sebe, později jako producent stál za vznikem několika hudebních filmů, které byly natolik úspěšné, že následně v 50. v úloze producenta zaštítil vznik i řady dalších snímků různých žánrů. Pro film skládal hudbu poprvé v roce 1931, před kamerou se prvně mihnul v epizodkově pojaté komedii TISÍCOVKOVÁ BANKOVKA (Le billet de mille, 1935). S celým orchestrem se pak objevil v komedii VŠECHNO JE V POŘÁDKU, PANÍ MARKÝZO (Tout va très bien, Madame la marquise, 1936); tento film sice spadá do průměru dobové produkce, ale titulní píseň z dílny Paula Misrakiho se tehdy stala obrovským hitem.

Povzbuzen řadou úspěchů se těsně před válkou poprvé pokusil o filmovou produkci a v hlavní roli se sebou samotným realizoval muzikálovou komedii VÍR PAŘÍŽE (Tourbillon de Paris, 1939). Na počátku druhé světové války se Ventura uchýlil do Němci neobsazené části Francie, poté podnikl turné po Švýcarsku, kde pořídil několik gramofonových nahrávek. Protože někteří jeho hudebníci měli židovský původ, nakonec v roce 1941 s celým orchestrem odcestoval do jižní Ameriky, kde opět slavil úspěchy.

Venturův návrat do Francie v roce 1945 byl triumfální, zformoval nový orchestr a do největších sálů, rozhlasu i nahrávacích studií měl stále dveře dokořán. Znovu pracoval také pro film a největších úspěchů dosáhl počátkem padesátých let dvojicí hudebních komedií POJEDEME DO PAŘÍŽE (Nous irons à Paris, 1950) a POJEDEME DO MONTE CARLA (Nous irons à Monte Carlo, 1951).  I když druhý ze jmenovaných titulů měl o polovinu menší návštěvnost, oba filmy vidělo ve francouzských kinech přes deset miliónů diváků a v dobovém srovnání šlo o nesporný triumf. Ray Ventura v čele svého orchestru byl zároveň hereckou hvězdou v hlavní roli a co je důležité, oba filmy také produkoval.


16.4.1908
Paříž, Île de France, Francie
29.3.1979
Palma de Mallorca, Baleáry, Španělsko
Ray Ventura csfd

Nočnyje zabavyEt la femme créa l'amourIl Gioco delle spieD'où viens-tu, Johnny ?Verspätung in MarienbornVive Henri IV... vive l'amour !La Bête à l'affûtV případě neštěstíPardonnez nos offensesEscale à OrlyJe suis un sentimentalLe CrâneurFemmes de ParisLes Compagnes de la nuitLettre ouverteCoiffeur pour damesLa Jeune folleJamais deux sans troisMonte Carlo BabyPojedeme do Monte CarlaLe Roi PandoreNous irons à ParisPigalle-Saint-Germain-des-PrésUne femme par jourTourbillon de ParisLa Vie passionnée de ClémenceauNous irons à DeauvilleLe Prince BoubouleBelle étoileMoutonnetL'Amour à l'américaineLes Singes font la grimaceLe Cinéma de papaL'Assassin connaît la musique...Pourquoi Paris ?Cent francs par secondeMademoiselle s'amuseFeux de joieAventure à ParisTout va très bien madame la marquiseLe Billet de milleCiné FolliesLa Grande farandole


Aktualizace osobnostního profilu Ray Ventura: 16.3. 2024 19:34