Franz Planer, původním jménem František Plánička, se narodil v Karlových Varech ještě za Rakousko-Uherska. Pocházel z velmi bohaté rodiny, jež vlastnila velké množství hospodářské půdy, několik firem a obchodů.
V roce 1937, před nástupem nacismu, opustil Německo a odcestoval do Hollywoodu. Připojil se k americké společnosti kameramanů a svou pouť zahájil u Columbie. Snímek Holiday (1938) režiséra George Cukora s hvězdným obsazením je populární dodnes. Natáčel polo-dokumentárním stylem, silně ovlivněn německým expresionismem. O romantickém dramatu Dopis neznámé (1948) se mluví jako o jeho nejlepším díle. Ostrého kontrastu využil v noir filmu Criss Cross (1949), a dramatem Champion (1949), ve kterém ztvárnil boxera Kirk Douglas, si vysloužil svou první nominaci na Oskara.
Počátkem 50. let je o něj velká poptávka a končí tak smlouvy se studii. Spolupráci k válečnému dramatu Vzpoura na lodi Caine (1954) si žádal Edward Dmytryk a poté k Po levici Boha otce (1955). S Williamem Wylerem natočil romantickou klasiku Prázdniny v Římě (1953), (ačkoliv během natáčení onemocněl a byl nahrazen), která se celá natáčela přímo v Římě. V celé kráse předvedl Audrey Hepburn, přičemž si tuto spolupráci ještě čtyřikrát zopakoval. V dobrodružném snímku Stenleyho Kramera Pýcha a vášeň (1957), si pro změnu zopakoval spolupráci s Cary Grantem.
O tom jak uměl nasnímat rozlehlá panoramata přesvědčil v dramatu Mountain (1956), a velikost amerických prérií předvedl ve westernu Velká země (1958). Dále pak drama Sidneyho Lumeta Stage Struck (1958), a neoblíbený western Johna Hustona Co se nepromíjí (1960). Prací na filmech Příběh jeptišky (1959) a populární Snídani u Tiffanyho (1961) byl odměněn nominací na Oskara.