Nell Shipman (1892 - 1970)


Spisovatelka, scenáristka, herečka, režisérka, producentka, cvičitelka zvířat a neúnavná bojovnice za ochranu přírody, to jsou jen jedny z mnoha tváří významné kanadské rodačky a filmové průkopnice Nell Shipmanové, dobovému publiku známé jako „královna psích spřežení" či „dívka z Bohem vyvolené země". Narodila se jako Helen Foster-Barhamová roku 1892 ve Victorii, hlavním městě kanadské provincie Britská Kolumbie. Zde také prožila podstatnou část svého dětství, než se (původem anglická) rodina přestěhovala do Seattleu ve státu Washington. Již v útlém věku si vypěstovala blízký vztah k venkovnímu světu a jeho zvířecím obyvatelům, jenž se později nezaměnitelně otiskne do její filmové tvorby. Uměleckou dráhu nastoupila ve třinácti letech, když jako divadelní herečka vystupovala ve vaudevillových představeních po celých Spojených státech. V osmnácti letech se provdala za tehdy devětatřicetiletého Ernesta Shipmana (1871-1931), divadelního producenta původem z Ottawy, s nímž následujícího roku přesídlila do Jižní Kalifornie a započala svou kariéru v ustavujícím se filmovém průmyslu.

Roku 1918 přestála onemocnění španělskou chřipkou, které onehdy padlo za oběť více životů než v zákopech světové války, načež společně s Ernestem a Curwoodem založila produkční společnost „Shipman-Curwood Productions". Pod jejími křídly se urodil jediný, ale o to úspěšnější snímek: napínavé melodrama z mrazivého severu Back to God's Country (1919), jehož scénář zadaptovala sama Shipmanová podle Curwoodova krátkého příběhu „Wapi the Walrus". K nelibosti autora předlohy si ovšem příběh upravila k obrazu svému a před titulním zvířecím hrdinou (ve skutečnosti německou dogou) dala nápadně větší prostor hlavní ženské hrdince Dolores. V té pak ztělesnila vzor pro všechny své budoucí filmové heroiny – odvážné a nezávislé ženy se silným poutem k divoké přírodě, jimž napomáhají zvířecí hrdinové, a které zachraňují své mužské protějšky ze svízelných situací. Snímek, za jehož působivou exteriérovou kamerou stál budoucí dvorní kameraman Franka Capry Joseph B. Walker, byl prvním velkým mezinárodním úspěchem rodícího se kanadského filmu a nemalou měrou přispěl k rozkvětu oblíbeného žánru tzv. northwood films – tedy „filmů ze severských lesů".

V průběhu natáčení u Malého otročího jezera v kanadské Albertě se zamilovala do herce a bývalého automobilového závodníka Berta Van Tuylea (1878-1951), s nímž roku 1920 – nedlouho po rozvodu s Ernestem Shipmanem – vytvořila vlastní nezávislou produkční společnost „Nell Shipman Productions Inc.". V legendárním studiu Lionhead Lodge, jež se nacházelo na březích jezera Priest uprostřed opuštěných hvozdů státu Idaho, pak začala produkovat „outdoorové" dobrodružné snímky, v nichž se to jen hemžilo (polo)divokou zvířenou z její vlastní soukromé menažerie (čítající bezmála na stovku roztodivných tvorů!). Tvůrčího vrcholu, ale i pomyslného dna se přitom dotkla snímkem The Grub-Stake (1923), téměř dvouhodinovým dramatem z dob zlaté horečky na Klondiku, které vrcholí nervy drásajícím soubojem na horském srázu. Nákladné produkci žel nebyla souzena širší distribuce a nevyhnutelně tak Shipmanové přivodila zdrcující finanční ztráty. Vzdor nastálým těžkostem však v následujících letech dokázala vytvořit ještě čtvero poetických dvoucívkových filmů, tzv. Little Dramas in the Big Places (Malých dramat z velkých míst), v dobovém kontextu zcela ojedinělých tím, že roli klasického padoucha v nich zastupuje sama Příroda, resp. nemilosrdné přírodní síly, s nimiž se hrdinové musejí potýkat: ať už je to mrazivý vítr ve filmu The Trail of the North Wind (1923) nebo divoká řeka ve snímku White Water (1924).

Jako mnoho jiných malých produkčních společností té doby, ani Nell Shipman Productions nebyla schopna konkurovat narůstajícímu vlivu hollywoodských „majors", což mělo za následek její definitivní zánik roku 1925. Odhodlaná tvůrkyně pak musela s těžkým srdcem darovat všechna svá milovaná zvířata zoologické zahradě v San Diegu, neboť se již o ně nebyla schopna postarat. Po těchto krušných událostech cestovala nějaký čas po světě, dokud se nevrátila do Spojených států a nezačala se naplno věnovat literární tvorbě – psaní divadelních her, románů, povídek, filmových scénářů a dětských knížek. Roku 1935 sice podle jednoho z jejích kratších příběhů vznikl celovečerní snímek Wings on the Dark s Myrnou Loy a Cary Grantem v hlavních rolích, na předešlé úspěchy již ale znovu nenavázala. Na sklonku života se usadila v Cabazonu, malém pouštním městečku poblíž kalifornského Palm Springs a poslední dny zasvětila psaní autobiografie The Silent Screen and My Talking Heart (Němé plátno a mé promlouvající srdce), poprvé vydané až sedmnáct let po autorčině smrti. Zemřela nedlouho po jejím dokončení ve věku sedmasedmdesáti let, přičemž za sebou zanechala nejen obdiv budící dílo, nýbrž také neméně talentované potomky: herečku Ninu Shipman a scenáristu Barryho Shipmana, úspěšného autora televizních westernů.


25.10.1892
Victoria, British Columbia, Kanada
23.1.1970
Cabazon, California, USA
Nell Shipman csfd

The Grub StakeGirl from God's Country, TheSomething NewBack to God's CountryBaree, Son of KazanCavanaugh of the Forest RangersGentleman's Agreement, AGirl from Beyond, TheHome Trail, TheThe Wild StrainBlack Wolf, TheGod's Country and the WomanThe Fires of ConscienceThrough the WallScreen Snapshots, Series 3, No. 26Screen Snapshots, Series 3, No. 3Day DreamsLight on Lookout Mountain, TheWolf's BrushTrail of the North WindWhite WaterBear, a Boy and a Dog, AThe Washerwoman's WarToad Allen's ElopementTrials of Texas Thompson, TheThe Mystery of Lake LetheMelody of Love, TheBall of Yarn, TheThe Shepherd of the Southern Cross


Aktualizace osobnostního profilu Nell Shipman: 19.4. 2024 06:23