Hana Vítová (1914 - 1987)


Hana Vítová se narodila 24. ledna 1914 v Praze jako Jana Lašková operní pěvkyni Nině Laškové a opernímu pěvci a učiteli hudby Hanušovi Laškovi (1860 – 1937). Už od dětství dostávala dobré hudební vzdělání. Zpočátku na uměleckou dráhu nepomýšlela a chtěla být učitelkou. Po naléhání rodičů však nakonec odešla (a nedokončila) na dramatické oddělení Státní konzervatoře (1928 – 1931) a soukromě se pěvecky školila u zpěvačky Kamily Ungrové.

Pseudonym Vítová vymysleli Voskovec s Werichem (prý k tomu dal podmět vtip se jménem Vítězslava Nezvala). Její krásná, jemná a melancholická tvář s modrýma očima, úzkými rty a havraními upravenými vlasy se skvěle vyjímala na divadelních prknech („Golem“, „Caesar“, „Kat a blázen“, „Slaměný klobouk“, „Osel a stín“, „Karolina“, „Asagao“ atd.) a o to více ve filmovém ateliéru, v němž s Adinou Mandlovou, Lídou Baarovou, Jiřinou Štěpničkovou, Trudou Grosslichtovou a Věrou Ferbasovou patřila ve 30. letech k nejobsazovanějším filmovým milovnicím a herečkám. Poprvé se před kameru dostala s pomocí svého přítele skladatele Johna Gollwella do filmového týdeníku v hrané písni „Já miluji jen vás a vaše oči šedé“.

Už roku 1932 se Hana Vítová zjevila ve čtyřech filmech DĚVČÁTKO, NEŘÍKEJ NE! (komorná Olly), NAČERADEC, KRÁL KIBICŮ (Edith Načeradcová), PENÍZE NEBO ŽIVOT (dívka z akvária) a PRÁVO NA HŘÍCH (pacientka). Záhy se však dostala do „spárů“ těch průměrných a zcela okrajových režisérů Miroslava Cikána, Vladimíra Slavínského, Leo Martena, Svatopluka Innemanna, V. Ch. Vladimírova aj. (POZDNÍ MÁJ, ZA ŘÁDOVÝMI DVEŘMI, BLÁHOVÉ DĚVČE, MATKA KRÁČMERKA, HŘÍCH MLÁDÍ, KOHO JSEM VČERA LÍBAL, OSMNÁCTILETÁ, SEXTÁNKA, JEDNA Z MILIONU, POSLÍČEK LÁSKY, JARČIN PROFESOR, ARMÁDNÍ DVOJČATA, DĚVČE ZA VÝKLADEM, KRB BEZ OHNĚ, ADAM A EVA), kde hrála stále ty samé role ubrečených dcerušek či chudinek, které nakonec přijdou ke štěstí.

Pouze několikrát hrála v cennějších filmech, v nichž měla možnost dokázat, že je velkou charakterní herečkou: Věra Hornová v DOMĚ NA PŘEDMĚSTÍ (1933) Miroslava Cikána, sekretářka Josefínka v Burianově a Lamačově filmu NEZLOBTE DĚDEČKA (1934), Anna Kopecká v TRHANECH (1936) Václava Wassermana, nešťastná číšnice Mimi v Cikánově BATALIONU (1937), Hanka Junková ve Fričově dramatu LIDÉ NA KŘE (1937), Alžběta v komedii CECH PANEN KUTNOHORSKÝCH (1938) Otakara Vávry, životní úloha Marty Dekasové, která spadne až na dno existence v pochybném baru v Čápově dramatu NOČNÍ MOTÝL (1941), švadlenka Helenka v komedii VALENTIN DOBROTIVÝ (1942) Martina Friče, prodavačka Milena ve Vávrově dramatu ŠŤASTNOU CESTU (1943) a nevěrná Helena ve Wassermanově komedii SOBOTA (1944). Skvěle zpívala, což dokládají gramofonové desky a rozhlas (sama velmi nelibě nesla, když byla ve filmu nazpívana někým jiným).


24.1.1914
Praha, Praha, Hlavní město Praha, Rakousko-Uhersko
3.3.1987
Praha, Československo
Hana Vítová csfd

Čtrnáctý v řaděDům v Kaprové uliciMuž v povětříPytlákova schovanka aneb Šlechetný milionářZnamení kotvyJenom krokJarní píseňPřáteléSobotaDruhý výstřelŠťastnou cestuKarel a jáValentin DobrotivýNoční motýlAdam a EvaPro kamarádaPíseň láskySměry životaŠtěstí pro dvaJiný vzduchKdybych byl tátouOsmnáctiletáPaní Kačka zasahuje...U svatého MatějeVeselá bídaZlatý člověkBláhové děvčeCech panen kutnohorskýchCestou křížovouDěti na zakázkuKlapzubova XI.Milování zakázánoPod jednou střechouVzhůru nohamaArmádní dvojčataBatalionDěvče za výklademJarčin profesorKrb bez ohněLidé na křePoslíček láskyVýdělečné ženySextánkaSrdce v soumrakuTrhaniUlička v rájiJedna z milionuKoho jsem včera líbal?Vdavky Nanynky KulichovyVýkřik do sibiřské nociHřích mládíMatka KráčmerkaNezlobte dědečkaPozdní májZa řádovými dveřmiDům na předměstíU svatého AntoníčkaDěvčátko, neříkej ne!Načeradec král kibicůPeníze nebo život


Aktualizace osobnostního profilu Hana Vítová: 13.3. 2024 03:12