Narozen 7. srpna 1911 v Galesville ve Wisconsinu, vlastním jménem Raymond Nicholas Kienzle, přičemž přehozením prvních dvou jmen vzniklo jméno umělecké. Tento později radikální režisér bořící konvence a plovoucí proti trendu začínal koncem 20. let jako tvůrce a producent rozhlasových programů. V roce 1931 se připojil ke skupině Taliesin Fellowship, postavené na utopických ideálech, vedené známým architektem Frankem Lloydem Wrightem. I přesto, že v této společnosti strávil pouze několik měsíců, získal mnoho poznatků a cit pro architektonickou rovnováhu, která mu byla podkladem pro vytváření charakterů, které se v jeho filmech vždy vyznačovaly vyvážeností a symetrií (rovnoprávnost heterosexuálních párů, rovnováha mezi mužskými rivaly) - v tomto čerpal i ze svého života, udržoval sexuální vztahy s oběma pohlavími.
O rok později natáčí kultovní snímek REBEL BEZ PŘÍČINY, v němž se James Dean představuje jako mluvčí ztracené poválečné generace. Do konce 50. let natočil Ray několik nezávislých filmů, které se staly vzorem pro filmaře-velikány, jako byli Godard, Rivett, Rohmer nebo Truffaut. Po KRÁLI KRÁLŮ a 55 DNECH V PEKINGU ovšem přišla dekáda mlčení, za kterou stály drogy a alkohol, díky nimž Ray zkolaboval. Už se nikdy plně do svého mistrovství nevrátil, tečkou jeho kariéry byla role ve Formanových VLASECH a dokument Wima Wenderse BLESKY NAD VODOU. 16. června 1979 zemřel v New Yorku po boji s mozkovým nádorem.
I přes rozpačitý závěr své kariéry nám Ray zanechal několik snímků, které se řadí k tomu nejlepšímu, co kdy bylo natočeno. Můžeme v nich převážně najít odkazy přímo na Rayovu osobnost, jeho rozervanost, politické názory, sexuální rozeklanost, nestálost a plutí proti vodám konvence. Dobře ho vystihuje věta "Jsem tu sám sobě cizincem", jež zazněla v Johny Guitarovi a která se stala Rayovým mottem. Oplýval sebezničující dravostí, díky níž ho někteří francouzští nadšenci srovnávali s prokletým básníkem Rimbaudem. Filmový Rimbaud 20. století, tak by se dal Nicholas Ray charakterizovat.