Michail Cechanovskij (1889 - 1965)   † 76 let


Narodil se 6. 6. 1886 (podle starého kalendáře 25. 5.) v ukrajinském městě Chmelnickij. Byl absolventem Petrohradského gymnázia, během studia gymnázia začal kreslit. Po gymnáziu nesměřovalo však jeho další studium přímou cestou přes kreslení ke studiu animace. V letech 1909-1910 pracoval v Paříži v soukromém sochařském ateliéru, další čtyři roky studoval právo na universitě v Petrohradě, ale studium neukončil. Následně začal studovat Císařské akademii umění v Sankt-Petěrburgu, v roce 1918 absolvoval Moskevskou školu malířství, sochařství a architektury. Mezi lety 1918-1923 sloužil v Rudé armádě, kde se věnoval užitnému umění a sochařství. Po návratu do Petrohradu pokračoval ve studiu a zároveň působil jako instruktor na Národní umělecko-průmyslové škole umění.

V letech 1928-1936 a 1938-1942 Cechanovskij pracoval jako režisér a animátor v Leningradském filmovém studiu „Sovkino“. První jeho filmovou prací byl film POŠTA (1928) na motivy jeho ilustrací ke knížce S. Maršaka. V roce 1929 stál Cechanovskij, společně s Jevgenijem Šolpo a Arsenijem Abramovem u zrodu „kresleného zvuku“, syntetizujících hudbu graficky do filmu. V roce 1930 vznikla nová verze jeho Pošty s hudbou Vladimira Deševova. Jednalo se o první ozvučený kreslený ruský film. Jednalo se také o první sovětský kreslený film, který měl široké publikum, byl uveden v zahraničí a s ručním kolorováním se stal prvním ruským barevným kresleným filmem. Experimentální zvukový film PASIFIK 231 (1931) s hudbou Artura Oneggera spojoval novou ideu plné synchronizace zvuku a obrazu ve vybroušené vizuálně-akustické kompozici. Tato symfonická báseň o lokomotivě, používající detailní záběry stroje a záběry orchestru a dirigenta, byla prvním pokusem o filmovou ilustraci symfonické hudby.

Prvním celovečerním Cechanovského snímkem se měla stát pohádka O POPOVI A JEHO DĚLNÍKU BALDOVI na motivy A. S. Puškina. Tento film měl být zároveň pátým filmem, u něhož by byl autorem hudby Dmitrij Šostakovič. Práce na filmu začala v roce 1933, Šostakovič v letech 1933-34 napsal část partitury a v listopadu 1934 napsal: „množství ostrých, hyperbolických poloh … psát hudbu je zábavné a snadné“. V roce 1936, poté, co se objevil článek „Chaos místo hudby“, byl nucen práci na hudbě k filmu ukončit. Vyskytly se i problémy ve studiu, ostré černobílé vyhranění postav se pode kritiků nejevilo jako plně vystihující velkolepost Puškinova díla. Nakonec byl téměř celý film natočen; materiál byl uložen do archivu Lenfilmu, kde shořel na začátku roku 1941 při bombardování města. Z filmu se tak zachovalo pouhých 6 minut. Cechanovskij sám osud filmu ve svém deníku označil za katastrofu. V roce 1950 natočil jinou pohádku podle Puškinova námětu a to POHÁDKU O RYBÁŘI A RYBCE.

Po válce umělec pracoval v Moskvě. Jeho filmy opakovaně získaly ocenění na mezinárodních festivalech.


26.5.1889
Ruské impérium
22.6.1965
Moskva, Rusko, Sovětský svaz
Michail Cechanovskij csfd

Divoké labutěŽabka carevnaKino-koncert 1941 godaLisa, bobjor i drugijeLegenda o zaveščanii mavraDěvočka v džungljachKaštankaPohádka o rybáři a rybceSkazka o rybake i rybkeCvetik-semisvetikJolka. Novogodnjaja skazkaSkazka o glupom myšonkeBazarGopakPasifik 231Počta


Aktualizace osobnostního profilu Michail Cechanovskij: 24.4. 2024 09:14