Georges Lacombe (1902 - 1990)   † 87 let


Francouzský režisér Georges Lacombe ve své práci vycházel z bohatých zkušeností nabytých po boku slavných režisérů a řada z jeho třiceti filmů přesahovala kvalitativně dobový průměr. Původně studoval Lacombe agronomii, pak se stal novinářem a od psaní článků o filmech brzy pronikl i do štábů významných režisérů René Claira nebo Jeana Grémillona. Jako asistent režie se Lacombe podílel na několika dodnes slavných filmech (SLAMĚNÝ KLOBOUK – Le chapeau de paille d′Italie, 1927; MALDONNE, 1927; POD STŘECHAMI PAŘÍŽE – Sous les toits de Paris, 1930), jako samostatný režisér debutoval krátkometrážním dokumentem LA ZONE: AU PAYS DES CHIFFONIERS (1928), který zaujal především odborníky.

Koncem třicátých let začal Lacombe spolupracovat s významným dramatikem Yvesem Mirande, jehož přizval jako spolurežiséra ke třem filmům, první z nich bylo kriminální drama ZA FASÁDOU (Derrière la façade, 1939), které disponovalo hvězdným obsazením v ženských i mužských rolích. Také další film BYLO DVANÁCT ŽEN (Elles etaient douze femmes, 1940) již svým názvem napovídá, že se jednalo o přehlídku nejvýznamnějších hereček té doby. Ve filmu HUDEBNÍCI Z NEBE (Les musiciens de ciel, 1940) se představila Michèle Morgan v nevšední úloze členky Armády spásy, významnou hereckou příležitost dostala také slavná zpěvačka Edith Piaf (MONTMARTRE NAD SEINOU – Montmartre sur Seine, 1941).

I v době války, kdy točil pro německou společnost Continental Film, se Lacombe přidržel dramatické linie a z jeho okupačních filmů vyniká netradiční kriminálka POSLEDNÍ ZE ŠESTI (Le dernier des six, 1941) nebo drama SCHODIŠTĚ BEZ KONCE (L′escalier sans fin, 1943). Po osvobození zaujal Lacombe filmem ZEMĚ BEZ HVĚZD (Le pays sans étoiles, 1945), v němž zazářil začínající Gérard Philipe. Marlene Dietrich a Jean Gabin vytvořili ústřední pár v dramatu s krimiální zápletkou MARTIN ROUMAGNAC (1946). S Gabinem natočil Lacombe později ještě dva filmy (NOC JE MÝM KRÁLOVSTVÍM – La nuit est mon royaume, 1951; JEJICH POSLEDNÍ NOC – Leur derniere nuit, 1953). První ze jmenovaných filmů vynesl Lacombovi nominaci na Zlatého lva na festivalu v Benátkách, účast Jeana Gabina pochopitelně zajistila i vysoký zájem diváků v kinech.

Mezitím zaznamenal Lacombe výrazný úspěch s příběhem o zázračném dítěti PŘEDEHRA KE SLÁVĚ (Prélude à la gloire, 1950). Svůj poslední film LOĎ S BÍLÝM MASEM (Cargaison blanche, 1957) natočil Lacombe s mladou hvězdou Françoise Arnoul, spolu s dalšími režiséry své generace pak svět filmu opustil. V šedesátých letech pak točil v televizi, po realizaci svého posledního televizního snímku UN ATROCE PETITE MUSIQUE (1973) s Alicí Sapritch odešel do jižní Francie, kde žil v soukromí. Zemřel v Cannes 14. dubna 1990 ve věku 87 let. Nadčasovost jeho tvorby dokládá fakt, že většina jeho filmů z poválečné éry je dnes dostupná na DVD.


19.8.1902
Paříž, Île de France, Francie
14.4.1990
Cannes, Francie
Georges Lacombe csfd

Une atroce petite musiqueLes MensongesMonsieur de PourceaugnacL'Âme de Nicolas SnydersCargaison blancheMon coquin de pèreLa Lumière d’en faceLeur dernière nuitVolání osuduLes Sept Péchés capitauxNoc je mým královstvímPředehra ke slávěLes CondamnésLe Pays sans étoilesMartin RoumagnacFlorence est folleL'Escalier sans finLe Journal tombe à cinq heuresMonsieur La SourisBylo jich šest ..Montmartre-sur-SeineElles étaient douze femmesLes Musiciens du cielDerrière la façadeLa Route heureuseLe Coeur disposeLes Époux scandaleuxJeunesseLa Femme invisibleCe cochon de MorinUn coup de téléphoneInspektor LeclercLa ZoneHistoire du cinéma français par ceux qui l'ont fait


Aktualizace osobnostního profilu Georges Lacombe: 23.4. 2024 11:51