Ryszard Bugajski, filmový režisér a scénárista, absolvoval filosofii na Varšavské univerzitě a následně i režii na Vysoké škole filmové a divadelní v Lodži v roce 1973. Svou filmovou kariéru začínal jako asistent tvůrce animovaných filmů Daniela Szczechury a režiséra Krzystofa Zanussiho. V roce 1976 se stal členem tvůrčí skupiny vedené Andrejem Wajdou, kde v roce 1980 realizoval v intencích kina morálního neklidu své filmy ŽENA A ŽENA a HODINA DIDAKTIKY.
Vládou neustále šikanovaný Bugajski se v roce 1985 rozhodl emigrovat do Kanady, kde natáčel jednotlivé díly populárních televizních seriálů (STOPAŘ, THE TWILIGHT ZONE, ALFRED HITCHCOCK UVÁDÍ nebo E.N.G.). Vznikl zde i jeho celovečerní film CLEARCUT (1991), v němž analyzoval možné nástrahy pacifismu. Do Polska se vrátil poprvé v roce 1995, a přestože ještě s přestávkami pobýval v Kanadě, natočil zde snímek s názvem HRÁČI (1995) – komedii, jejímž hlavním motivem byly prezidentské volby v roce 1990 a útok na Lecha Wałęsu.
Od roku 1997 byl několik let hlavním režisérem večerních zpráv v polské televizi. V roce 2005 se zapojil do filmového projektu SOLIDARITA, SOLIDARITA, do něhož přispěl částí s názvem CO SE STALO S NAŠÍ SOLIDARITOU. V roce 2009 se objevil jeho zdařilý a oceňovaný snímek GENERÁL NIL, v němž zpracoval příběh polského hrdiny Emila Fieldorfa, který vzdoroval dvěma totalitám a odvážil se říct radikální „ne“ dvěma monstrózním tyraniím dvacátého století – nacismu a stalinismu.
Bugajski také vydal tři romány: Výslech (1982), Přiznají vinu (1985) a Sůl a pepř (2000), kde rozvíjí osudy hrdinů svého nejslavnějších filmu VÝSLECH. Ryszard Bugajski také velmi často režíruje na divadle, překládá divadelní hry do polštiny a v televizi natáčí inscenace pro tzv. „Divadlo televize“.