Alena Ambrová se narodila na Štědrý den 24. prosince 1955 v Brně. Původně se chtěla stát baletkou, ale po přetržení šlachy se zaměřila na herectví. Roku 1974 absolvovala balet a experimentální oddělení Státní konzervatoře v Brně. Krátce studovala na pražské DAMU (1974 – 1977), ale raději přešla k aktivní herecké práci.
Objevila se zde jako Božena Pludková („Zahradní slavnost“), Žena („Jako tako“), Nevěsta („Svatba“), Lidka, Helena, Anička a Ema („Stříbrný vítr“), Převorka („Marketa Lazarová“), Lise („Karamazovci“), Babka („Šedivá myš“), Nataša a Sekretářka („Třikrát Gelman“), Antigona a Eurydiké („Antigona“), Truda („Lidé Hamleti“), Anna Maria („Slavnost růží“), Nina Zárečná („Park“), Rajská („Rozvzpomínání“), Babi Maryši („Maryša“), Ďábel – Anděl („Vzhůru do pekla“), Goneril („Král Lear“), Žena („…aneb pohřbívání“), Asterik („Škola šašků“), Nakladatelka Santnerová („Příběh inženýra lidských duší“), Koza („Rozum do hrsti“), Zaříkávačka („Veselka“), Róza („Baletky…“), Generálová Ivolginová („Kníže Myškin je idiot“), Teta („Hvězdy nad Baltimore“), Hudsonová („Sherlock Holmes“) či Žena („Balada pro banditu“).
Na desítkách inscenacích se díky svým pohybovým zkušenostem podílela na pohybové spolupráci a na choreografii (např. „Svatba“, „Stříbrný vítr“, „Dáma s kaméliemi“, „Betlém“, „Škola šašků“, „Horké spaní“, „Kníže Myškin je idiot“). Alena Ambrová se u několika inscenací a her stala autorkou, dramatizátorkou a spoluautorkou (př. „Dáma s kaméliemi“, „Pas de deux“, „Koncertino“, „Staré ženy aneb Tacet“ a další).
Podílela se na Dětském studiu a na Studiu Dům, dále na projektech Vesna národů, Together, Labyrint of the World, Mir Caravane. Nejlepší její rolí byla Áda ve vlastní hře „Pas de deux“ (1980). Naposledy nastudovala Cikánku Rapuni („Psí hvězda aneb Hej ty, maľučká, kam ideš?“), ale ještě v prosinci 2010 stihla naposledy odehrát hru „Lásky jedné plavovlásky“ (Účetní, Vrátná a Blondýna).