Jméno architekta Maxe Urbana je s českou kinematografií spojeno několikrát: poprvé v roce 1912, když se svou ženou Andulou (Annou) Sedláčkovou (1887 – 1967) zakládá jednu z prvních českých filmových společností ASUM a podruhé, kdy v letech 1927 – 1933 na přání Miloše Havla realizuje plány výstavby barrandovských teras a slavných filmových ateliérů na Barrandově.
Společnost vyráběla ve skromných podmínkách krátkometrážní filmy (skoro ve všech hrála Sedláčková). Většina z nich se bohužel nedochovala a známe z nich pouze název a základ děje. Valnou část z nich režíroval právě Urban (někdy společně s Otakarem Štáflem): např. DÁMA S BARZOJEM, PRODANÁ NEVĚSTA, KONEC MILOVÁNÍ, ŽIVÉ MODELY, ESTRELLA, PODKOVA, IDYLA ZE STARÉ PRAHY, ČTYŘI ROČNÍ DOBY či O ADRIENU.
K filmům také psal scénáře, náměty a vlastnoručně je snímal (např. ŠOFÉRKA, ESTRELLA, ČTYŘI ROČNÍ DOBY, PODKOVA, ČTYŘI ROČNÍ DOBY, ŽIVÉ MODELY) a zahrál si také v jednom filmu roli přítele (AMERICKÝ SOUBOJ). ASUM vyrobilo celkem osmnáct filmů, z nichž se dochovalo pouze minimum. Po několika finančních obtížích společnost ASUM zanikla těsně před začátkem první světové války a Urban se už k filmové práci, až na výjimky, nikdy nevrátil.
Jen 13. června 1956 se nepřímo vrátil: Československému filmovému ústavu podal, jako jeden z mála svědků, různé údaje a zprávy o společnosti ASUM, a o filmech jím natočené, napsané, produkované a režírované.