Sabine Azéma 74 let


Sabine Azéma nemá ve srovnání s jinými francouzskými herečkami na svém kontě nijak bohatou filmografii, sedm nominací na Cézara (z toho dvě úspěšné) ale dává tušit, že se jedná o výraznou osobnost francouzského filmu. Narodila se jako Sabine Florence Azéma v Paříži a pochází z rodiny právníka, vyrůstala ale svého dědečka, který byl veterinářem. Herectví původně studovala u Jeana Périmonyho, ve dvaceti letech pak nastoupila k regulérnímu studiu na Národní konzervatoři v Paříži.

Pro umělecký vývoj Sabine Azéma byla důležitá dekáda osmdesátých let, kdy začala spolupracovat se dvěma významnými režiséry – Alainem Resnaisem a Bertrandem Tavernierem. První z nich ji obsadil do svého filmu ŽIVOT JE ROMÁN (La vie est un roman, 1983), který pro Sabine Azéma znamenal první nominaci na cenu Cézara. První ocenění pak získala za film NEDĚLE NA VENKOVĚ (Un dimanche à la campagne, 1984) v režii Bertranda Taverniera. Druhého Cézara obdržela za strhující výkon ve filmu MELO (Mélo, 1986; režie Alain Resnais), kde hrála nevyrovnanou ženu zmítanou city ke dvěma mužům. Další úspěšná spolupráce s Bertrandem Tavernierem vznikla spíše náhodou – roli válečné vdovy Irene ve filmu ŽIVOT A NIC JINÉHO (La vie et rien ďautre, 1989) měla původně hrát Fanny Ardant, která ale kvůli těhotenství musela od natáčení odstoupit. Roli pak převzala Sabine Azéma a znovu za ni byla nominována na Cézara, nominaci si vysloužila i v udílení Evropských filmových cen.

Úspěšná byla pro Sabine Azéma i devadesátá léta, mezi režiséry, s nimiž spolupracovala, se objevují slavná jména jako Gérard Oury nebo Jean-Pierre Mocky. Nové nominace na Cézara pro ni znamenaly filmy v opětovné spolupráci s Alainem Resnaisem SMOKING/NO SMOKING (1993) a STARÁ DOBRÁ PÍSNIČKA (On connait la chanson, 1997). Menší i větší role pak hrála v dalších Resnaisových filmech a jejich vztah nabral zcela nový rozměr v roce 1998, kdy se Alain Resnais stal jejím druhým manželem (žili ale spolu již od poloviny 80. let). Sabine Azéma se výjimečně pustila i do samostatné režie a v roce 1992 natočila dokumentární film BONJOUR MONSIEUR DOISNEAU o slavném fotografovi, jehož byla přítelkyní a obdivovatelkou.

V posledních letech dostala Sabina Azéma velké herecké příležitosti v adaptacích osvědčených literárních předloh Gastona Lerouxe ZÁHADA ŽLUTÉHO POKOJE (Le mystère de la chambre jaune, 2003) a VŮNĚ DÁMY V ČERNÉM (Le parfum de la dame en noir, 2005), které byly poprvé zfilmovány na počátku zvukové éry ve 30. letech. Remakem známého filmu ze třicátých let je ostatně i hereččina zatím poslední práce STUDNAŘOVA DCERA (La fille du puisatier, 2011).


20.9.1949
Paříž, Île de France, Francie
Sabine Azéma csfd

Wahou !Ukradené jménoTanguy, le retourChouquetteKnockCézanne a jáElitní policajtkaMa famille t'adore déjàKosmosMilovat, pít a zpívatTeta HildaJeště jste nic neviděliStudnařova dceraNěco za něcoDivoká trávaLes Derniers jours du mondeLe voyage aux PyrénéesTančit je lepšíZbloudilá srdceOlé!Peindre ou faire l'amourVůně dámy v černémNa ústa neZáhada žlutého pokojeDůstojnický pokojTanguyLe SchpountzPusaQuand le chat souritStará známá písničkaMůj pasákVeilleur de nuit, LeLe bonheur est dans le préNoir comme le souvenirSto a jedna nocSmoking/No SmokingRossini! Rossini!Trois annéesCinq jours en juinRozchod po francouzskuŽivot a nic jinéhoLa PuritaineMéloRudá zónaLáska až za hrobNeděle na venkověŽivot je románOn n'est pas des anges... elles non plusScénario, LeAppelez-moi docteur ou le médecin invisibleKrajkářkaVrátný od MaximaVšechno uvidímeZáhadný pan DuvallierDobrý den, pane OffenbachuPreuve par treize, LaMuse e DeiL'hebdo cinémaLouis De Funès, la comédie humaineUn jour dans la vie du cinéma français


Aktualizace osobnostního profilu Sabine Azéma: 30.10. 2023 08:31