Ludvík Veverka (1893 - 1947)


Ludvík Veverka se narodil 7. března 1892 (některé prameny uvádějí rok 1893) v Kostelci nad Orlicí do rodiny majitele podniku. Vystudoval reálku, brněnskou obchodní akademii a měl vést otcovu živnost. Ale divadlo ho uchvátilo více. V letech 1912 – 1914 sbíral zkušenosti u ochotnické společnosti Václava Choděry a u několika dalších menších společností pod jménem Egon Dubín. Získal angažmá v pražské Uranii (1914), ale krátce nato musel narukovat do první světové války. Záhy však byl vyreklamován do Národního divadla v Brně (1915 – listopad 1919). Poté prošel díky K. H. Hilarovi (který měl svými režiemi na něho největší umělecký vliv) pražským Divadlem na Vinohradech (listopad 1919 – leden 1929).

Mezi nejvýznamnější divadelní úlohy Ludvíka Veverky bezesporu patří: Scapino („Scapinova šibalství“), Petr Ivanovič Chlestakov („Revizor“), Trufaldino („Princezna Turandot“), Androkles („Androkles a lev“), Vocilka („Strakonický dudák“), vodník Michal („Lucerna“), popelář Doolitle („Pygmalión“), Autolycus („Zimní pohádka“), Thersites („Troilus a Cressida“), Lancelot Gobbo („Kupec benátský“), Piskálek („Sen noci svatojánské“), Ondřej Zmrzlík („Cokoli chcete“), Tarelkin („Proces“), Šefl („Loupežník“), Bartoloměj Pecka („Jedenácté přikázání“), Šumbal („Naši furianti“), Stavinoh („Lišák Stavinoh“), farář („Zmoudření Dona Quijota“), Jordán („Habada a Jordán“) apod.

Filmové umění využilo Ludvíka Veverku celkem často (i když někdy i s většími časovými rozestupy), ale pouze vždy v menších charakterově vytříbených úlohách. Debutoval ještě v němé éře jako mladý muž v Urbanově dramatu O ADRIENU (1919). Během 20. let si zahrál Ing. Emila Horynu ve ZLATÉ ŽENĚ (1920) Vladimíra Slavínského, lichváře Saula Kranze v Kolárově snímku MRTVÍ ŽIJÍ (1922), Erazima Voříška v JOSEFU KAJETÁNU TYLOVI (1925) Svatopluka Innemanna, Pepču Pisklouna v komedii ŠVEJK V RUSKÉM ZAJETÍ (1926), přítele v Antonově POHÁDCE MÁJE (1926), loupežníka Matouše Parádníka v LOUPEŽNÍCÍCH NA CHLUMU (1926) Miloše Hajského, asistenta v Lamačově dramatu HŘÍCHY LÁSKY (1929) a zákazníka u manikúry v dramatu TAKOVÝ JE ŽIVOT (1929) Carla Junghanse.

A ve zvukové éře 30. let a v protektorátním období se uplatnil ve filmech LOUPEŽNÍK (zahradník Šefl), POBOČNÍK JEHO VÝSOSTI (dvorní dodavatel), NA SLUNEČNÍ STRANĚ (Seidl), DŮM NA PŘEDMĚSTÍ (otec), JEJÍ LÉKAŘ (automobilový závodník velkostatkář Kudláček), JSEM DĚVČE S ČERTEM V TĚLE (přítel Felix), POLSKÁ KREV (světák Bronio Popiel), HUDBA SRDCÍ (impresário Benoni), BEZDĚTNÁ (host na svatbě), VZHŮRU NOHAMA (malíř Augusta), POZOR, STRAŠÍ! (titulní hudební klaun Rik), HVĚZDA Z POSLEDNÍ ŠTACE (divadelní ředitel Richard Šnajdr), CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE (nervózní profesor chemie Kahuda), MUZIKANTSKÁ LIDUŠKA (pozounista Honza Lahoza), SMĚRY ŽIVOTA (knihkupec Hejda), MODRÝ ZÁVOJ (rozhlasový režisér Karel Madran), OKOUZLENÁ (lékárník Alois) a PŘÍJDU HNED (dědic Oldřich). Naposledy si čtyři roky před svou smrtí ztvárnil starostu a velkostatkáře Jana Bartoše ve ČTRNÁCTÉM U STOLU (1943) Oldřicha Nového a Antonína Zelenky.


7.3.1893
Kostelec nad Orlicí, Rakousko-Uhersko
2.2.1947
Praha, Československo
Ludvík Veverka csfd

Čtrnáctý u stoluOkouzlenáPřijdu hnedModrý závojMuzikantská LiduškaSměry životaCesta do hlubin študákovy dušeHvězda z poslední štacePozor, straší!Vzhůru nohamaBezdětnáHudba srdcíPolská krevDům na předměstíJejí lékařJsem děvče s čertem v těleNa sluneční straněPobočník Jeho VýsostiLoupežníkHříchy láskyTakový je životLoupežníci na ChlumuPohádka májeŠvejk v ruském zajetíJosef Kajetán TylMrtví žijíZlatá ženaO Adrienu


Aktualizace osobnostního profilu Ludvík Veverka: 17.3. 2024 17:29