„Film, to je nákaza. Jakmile se vám jednou usídlí v krvi, převezme vládu jako nějaký vrchní hormon; začne řídit enzymy.. ovládne vám myšlení. Jako u heroinu: antidotem filmu je jen více filmů.“
U filmu začínal jako komparzista (Fordův western THE OUTCASTS OF POKER FLAT z roku 1919), to když během rekonvalescence odpověděl na inzerát v novinách. Žil v té době u matky (otec utrpěl v továrně smrtelný pracovní úraz), živil se jako poslíček, kopáč i prořezáváním pomerančovníků. Také ovšem nakupoval rekvizity pro filmová studia, byl vychovatelem a psal krátké povídky. Většinu času byl ale bez práce, čímž jen posílal vodu na mlýn rodinného odporu k vyššímu vzdělávání. V Nevadě zakládal společnost Tri Star Pictures, po jejím krachu se vrátil do L.A. kde krátce pracoval pro CBC (předchůdce Columbie) a poté se různě živil v San Francisku. V roce 1923 se oženil s Helen Howellovou a v roce 1924 už psal u Hala Roache několik scénářů k sérii krátkých komedií „Our Gang”.
Ještě v tomtéž roce však svůj tvůrčí potenciál přesunul k Macku Sennettovi kde tvořil grotesky pro „čtvrtého velkého komika němé éry“, Harryho Langdona (PLAIN CLOTHES, 1925), a později, už u Langdonovy „First National“, se podílel i na prvním Langdonově celovečerním filmu TRAMP, TRAMP, TRAMP (1926) a začal také režírovat (THE STRONG MAN, 1926). Manželství s Helenou v té době dostalo ránu v podobě nuceného ukončení mimoděložní gravidity, z Capry se stal workholik, Helena začala pít a pomalu se třepily i jeho profesionální vazby. V dubnu roku 1927 se manželství rozpadlo, v New Yorku Capra pro „First National“ natočil FOR THE LOVE OF MIKE (1927) s Claudette Colbertovou. Nepadli si však do oka, film propadl (Caprův jediný skutečný propadák), společnost mu odmítla zaplatit a tak se stopem vrátil do Hollywoodu.
V říjnu 1927 si jej jako režiséra najmul šéf společnosti Columbia Pictures, Harry Cohn, a to byl významný okamžik jak pro Capru, který se ve 30. letech stal pro Columbii režisérem č.1, tak pro filmovou společnost, kterou dostal do „první ligy“. Pravdou je, že když Cohn viděl jeho novátorské postupy (THAT CERTAIN THING, 1928), chtěl ho zpočátku vyrazit. Po prvních úspěších však obrátil a zvedl mu dokonce gáži. V létě roku 1929 byl Capra seznámen s vdovou Lucille Warner Reyburnovou, svojí pozdější druhou ženou Lou (zemřela 1984). Zlomovým pro další kariéru Capry i herečky Barbary Stanwyckové se stalo drama ROMÁN MODELKY (1930), byla to však až romantická komedie PLATINOVÁ BLONDÝNKA (1931) s Jean Harlow, kdy se zrodila úzká spolupráce Capry se scénáristou Robertem Riskinem (manželem herečky Fay Wrayové), který se pak podílel na třinácti jeho filmech. Ve snímku rovněž „debutuje“ Caprův typický filmový hrdina, obvykle prostý člověk, který bojuje proti zkorumpované společnosti, jedinec plný víry a ideálů konfrontovaný s okolním cynismem. Šéf Cohn v té době taky využil pozice „béčkového“ studia a najmul řadu „problémových“ herců ze studií Warner Bros. a MGM, která jednoduše odmítla jejich platové požadavky. Důležitým předchůdcem pozdějších Caprových filmů se stalo melodrama AMERICKÉ ŠÍLENSTVÍ (1932) s Walterem Hustonem, kde se zrodila jeho metoda „urychlení“ děje (prolínání dialogů a výstupů), a tím větší vtažení diváka.