Griffith nejprve hraje v mnoha Porterových "jednokotoučových" filmech a pak přichází do společnosti Biograph, kde režíruje své první dílo, Dollyina dobrodružství (The Adventures of Dollie, 1908), nové a nepříliš obratné zpracování Psa zachráncem. Při výrobě a režírování stovky kratších filmů Griffith rozvíjí svůj unikátní smysl pro kompozici záběru (Kamera řízená snímanou akcí, a ne naopak. Snímanou scénu rozdělil do více záběrů a přitom zachoval jednotu děje, posílil tak dramatický účinek filmu.) Přeskakování z jednoho děje do druhého ve Spekulantovi s obilím (1909) vedení Biographu nepřijano příliš nadšeně. Rozčarován neochotou Biographu natáčet dlouhometrážní (vícekotoučový) film Griffith studio opouští a přechází do nezávislé kalifornské společnosti Mutual/Reliance-Majestic. Odchází s ním i jeho kameraman G. W. "Billy" Bitzer a celý jeho herecký soubor.
Intolerance (1916) si vyžádala čtyřicetkrát vyšší náklady než průměrný celovečerní film. Vypráví čtyři paralelní příběhy, které se odehrávají ve čtyřech různých obdobích: v Babyloně 6. století př. Kr., v Judeji v časech Ježíšových, v reformační Francii 16. století a v současné Americe. Celá epojej trvá přibližně osm hodin. Bohužel diváci monumentálnost a složitost Intolerance neocení. Velkofilm, byť je brilantní ukázkou plynulého filmového vyprávění, postrádá lidský dotek Zrození národa. Přináší finanční katastrofu a pro D. W. Griffithe, vynikající postavu světové kinematografie, znamená počátek pádu.