Režisér, producent a spisovatel Werner Herzog se narodil 5. 9. 1942 v Mnichově jako Werner Stipetič. Vyrostl v malé bavorské vísce, daleko od civilizace. Jako dítě okolní svět takřka neznal a výrazný bavorský dialekt mu zůstal po dlouhá léta. Ve svých 14 letech začal cestovat po Německu, převážně pěšky a tato záliba mu zůstala i v dospělém věku. Ve 12 letech poprvé viděl film (Tarzan) a v 19 už první film režíroval (krátkometrážní Herkules). Pracoval jako dělník v ocelárně, aby si na své filmy vydělal. Miloval skoky na lyžích, až do doby, než se při skoku smrtelně zranil člen jeho družstva. Poté střídal zaměstnání, dokonce v USA jednu dobu jezdil rodeo.
Za filmy obdržel mnoho německých i mezinárodních ocenění. Ve své tvorbě se specializoval zejména na zobrazení lidí v extrémních situacích, na jejich charaktery, na různé podoby šílenství a abnormalit - KAŽDÝ PRO SEBE A BůH PROTI VŠEM (Jeder für sich und Gott gegen alle, 1974), STROCZEK (1977), AQUIRRE-HNĚV BOŽÍ (1972) apod. Lidský prvek hledá i ve zvláštních a nejméně pravděpodobných postavách (NOSFERATU, COBRA VERDE ap.). Velký význam klade také na mytologii a mystiku (znovu AQUIRRE-HNĚV BOŽÍ, FITZCARRALDO). Jeho hrdinové často připomínají samotného tvůrce, např. conquistador Aguirre, hledající v Peru vlastní království nebo Fitzcarraldo, který buduje v amazonské džungli velkou operu.
Šílenství hrdinů odpovídala často šílená realizace filmu. Např. při natáčení Fitzcarralda došlo k úmrtí několika místních Indiánů. Tajuplná místa planety si Herzog velmi rád pro svou práci vybírá proto, že v moderním západním světě se cítí příliš svázaný. Cestuje po celé planetě, kde hledá odlehlá a bohem i lidmi zapomenutá místa v tropických džunglích, vysokých horách, afrických pustinách, po pláních Tibetu ap. Snaží se přiblížit i ke zvláštním skupinám lidí v dokumentech, jako Země mlčení a temnoty (LAND DES SCHWEIGENS UND DER DUNKELHEIT, 1971) o hluchoslepých lidech nebo POZNAMENANÁ BUDOUCNOST (Behinderte Zukunft?, 1971) o lidech jiným způsobem handicapovaných.
Herzog dodnes režíruje i opery. Nejraději má Wagnera, přičemž je přijímán nejen kritikou, ale i mladou generací. Od 80.let se však trochu odmlčel, protože podle jeho názoru doba New Age příliš popularizuje, až vulgarizuje otázky mystiky a filozofie, které chce Herzog zůstat věrný. Od 90. let točí hlavně dokumenty, i u nich se dočkal mezinárodního uznání.Jeho komorním hercem byl po celou dobu tvorby Klaus Kinski.