Šin'ja Cukamoto 64 let


Jeden z nejvýraznějších a nejuznávanějších japonských tvůrců se narodil 1.1.1960 v Tokiu. Jako jeden z prvních začínal novou vlnu japonského filmu a mezi svými kolegy první dosáhl mezinárodního úspěchu. Nadšení pro film u něj začalo ve 14 letech, kdy dostal od svého otce první Super-8, na tu natáčel krátké filmy, které se snažil publikovat. Prvního úspěchu dosáhl když některé ze svých prací prosadil do televizní schow Ginza now.

V DENCHU KOZO NO BOKEN i v předcházejícím Tsukamotově 18 minutovém filmu FUTSU SAIZU NO KAIJIN (1986) se začal projevovat ústřední motiv jeho filmů a to fetišismus a mutace spolu se způsobem střihu a kompozice. Tsukamoto říká že byl v dětství silně ovlivněn klasickým seriálem ULTRA Q ze kterého čerpal inspiraci. Tsukamotova fascinace proměny člověka ve stroj vyvrcholila natočením celovečerního filmu TETSUO (1988). Film byl natočený černobíle a mixovaný z 35mm a 16mm filmu. Je to příběh obyčejného japonského obchodníka který postupně mutuje do podoby jakéhosi robota. Pro film je charakteristická chaotická a kamera, divoký střih a stop-motion který Tsukamoto převzal od ním obdivovaného Jana Švankmajera. Snímek natočil Tsukamoto se štábem složeným ze členů Kaiju theatre a většinu z rozpočtu, který byl 13 milionů jenů, financoval z vlastní kapsy. Film se paradoxně dočkal lepšího přijetí v zahraničí než u domácího publika, mimo jiné dostal cenu na Římském fantastickém festivalu.

Nicméně úspěch Tetsua zvedl Tsukamotův profil u domácích společností, proto dostal zakázku od velké filmové společnosti Shochiku a natočil horor YÔKAI HANTÂ: HIRUKO (1991). Režisérovi se ale nelíbila kontrola a zásahy studia do jeho práce, proto se vrátil ke svým projektům a natočil TETSUO II (1992). Ten má stejný motiv jako původní Tetsuo ale není jeho přímým pokračováním.

Téma mutace a proměny je i v dalších Tsukamotových filmech, ale zde se spíš jedná o proměnu psychickou než fyzickou. Dalšími jeho filmy jsou: násilné boxerské drama TOKYO FIst (1995), ve kterém Tsukamoto popisuje pomstu zhrzeného manžela. Film obsahuje několik rovin a pohrává si se stylem vyprávění. BULLET BALLET (1998) - tady se režisér vrací k černobílé kameře. Tento film měl být určen především pro filmové festivaly. BLÍŽENCI (1999) jsou filmem natočeným podle předlohy spisovatele Edogawy Rampy. Film oplývá úžasnou vizuální stránkou. TOUHA (2002) Tsukamoto se opět vrací k černobílé kameře. VITAL (2004), HAZE (2005) - krátkometrážní, FEMALE (2005), AKUMU TANTEI (2006), AKUMU TANTEI 2 (2008).


1.1.1960
Šibuja, Tokio, Japonsko
Šin'ja Cukamoto csfd

Šin Kamen RiderŠówa kajó musical: Mata au hi madeDIVOC-12Damašie no kibaUtamonogatari: Cinema Fighters ProjectZabíjeníMlčeníScoop!Šin GodžiraNobiMata kanarazu aó to daremoga ittaKotokoTetsuo: The Bullet ManQuiet room ni jókosoVyšetřování nočních můrHazeKoi no monMarebitoTracing JakeTouhaIchi the KillerKuroeKvartet pro dvaMódžú vs. IssunbóšiOboreru hitoTravailDead or Alive 2: TóbóšaNičijóbi wa owaranaiSakuja jókaidenKanzen-naru shiikuBullet BalletDoggusuSunday DriveTókjó bijoriRomanceHarukana džidai no kaidan oSome Kinda LoveTokyo Fist119Waga džinsei saiaku no tokiTecuo II: Body HammerTetsuoDenchu Kozo no bokenSugisaki Hana no Satsukyu17-sai no teikokuNalezení ztraceného mužeHankei 5 MetreOkaeri MoneMIU404Idaten: Tokyo Olympic hanašiDeleHanbun, aoi


Aktualizace osobnostního profilu Šin'ja Cukamoto: 17.11. 2023 16:16