Jean-Pierre Jeunet 70 let


Jean-Pierre Jeunet se narodil v září 1953 ve francouzském městě Roanne. Už od ranného dětství projevoval umělecké sklony. V pouhých 9 letech si místo obvyklých klukovských her vyrobil divadelní kostýmy a s baterkou a loutkami sehrál své první představení. Jako teenager byl zcela okouzlen kreslenými groteskami a komiksy. Tyto zdroje ovlivnily jeho tvorbu a vlastně ho přivedly k filmu. První kontakt s filmovým světem učinil jako autor recenzí animovaných filmů v časopisech Charlie menusel, Fantasmagorie, A suivre nebo slavném komiksovém magazínu Fluide Glacia. Pro Jeunetovu uměleckou dráhu bylo klíčové setkání s výtvarníkem Marcem Carem na festivalu animovaných filmů v Annecy. Stali se přáteli a vyrobili spolu první krátký animovaný film L'EVASION (1978). Pro francouzskou televizi začali vytvářet osobité provokativní reklamy a hudební videoklipy. Nasbírali tak dostatek zkušeností, aby natočili svůj druhý animovaný film LE MANEGE (1980).

V roce 1991 Jeunet konečně přichází se svým prvním celovečerním filmem, na kterém pracoval dlouhých deset let. Jde o komedii o řezníkovi, který svérázným způsobem řeší nedostatek surovin pro své podnikání ve světě sužovaném katastrofou. Zvláštní, těžko zařaditelná podívaná slavila úspěch u kritiky i publika a Jeunetovi se otevřela možnost spolupráce s velkými studii. V roce 1995 natočil MĚSTO ZTRACENÝCH DĚTÍ o bláznivém vědci, který kradl dětem jejich sny. Šlo opět o výtvarně zajímavý, téměř experimentální projekt, kostýmy např. navrhoval známý návrhář Jean-Paul Gaurtier. Tento film byl posledním, na kterém se podílel Marc Caro. Poté se cesty obou přátel (v dobrém) rozešly.

Jeunet dostal nabídku ze zámoří. Studio 20th Century Fox mu na základě dvou předchozích celovečerních filmů svěřilo režii 4. dílu vetřelčí ságy. VETŘELEC 4: VZKŘÍŠENÍ z roku 1997 ovšem podráždil řadu pravověrných fanoušků, kterým vadilo zlehčující komiksové ladění a malá gradace děje. Jeunet pojal svého Vetřelce jako dobrodružnou komiksovou výpravu vedenou kosmickými piráty budoucnosti a doplnil ji řadou groteskních prvků, které narušovaly tradiční hororovou atmosféru.

Režisér se proto vrátil do Francie, kde natočil svůj dosud nejlepší film - AMÉLII Z MONTMARTRU. Vtipný poetický příběh dívky, která hledá lásku a snaží se nezištně pomáhat svému okolí, vzbudil nadšení u všech, snad s výjimkou části francouzské kritiky, která filmu vytýkala přílišnou idealizaci dnešní Paříže. Film sklidil řadu cen po celém světě, ve Francii získal 4 césary a v České republice vyhrál na filmovém festivalu v Karlových Varech. Zatím posledním Jeunetovým filmem jsou PŘÍLIŠ DLOUHÉ ZÁSNUBY, milostný příběh z 1. světové války. V současnosti pracuje na svém dalším snímku MICMACS A TIRE-LARIGOT.


3.9.1953
Roanne, Loire, Rhône-Alpes, Francie
Jean-Pierre Jeunet csfd

BigBugCasanovaL'Extravagant voyage du jeune et prodigieux T.S. SpivetGalimatyášPříliš dlouhé zásnubyAmélie z MontmartruVetřelec: VzkříšeníMěsto ztracených dětíDelikatesyThe King of Ads, Part 2Chanel No. 5: Train de NuitFoutaisesPas de repos pour Billy BrakkoLe Bunker de la derniere rafaleLe ManegeÉvasion, L'Podivuhodná cestaLa traversée du désirNejlepší hollywoodští režiséřiMémoires du cinéma francais, de la libération à nos joursL'hebdo cinémaCelluloid DreamsFilmové žánryThe 'Alien' SagaUn jour dans la vie du cinéma françaisAlien EvolutionCharcuterie fineHvězdný reportérLa grande librairieOn ne peut pas plaire à tout le mondeBouillon de cultureLa nuit des Césars


Aktualizace osobnostního profilu Jean-Pierre Jeunet: 3.11. 2023 08:05