Andrej Tarkovskij (1932 - 1986)


Andrej Arseňjevič Tarkovskij se narodil v dubnu 1932 v umělecké rodině v obci Zavražie v Ivanovské oblasti. Jeho otec Arsenij Tarkivskij patřil k významným sovětským básníkům. Manželství rodičů se sice posléze rozpadlo, citlivý chlapec ale zůstal fixovaný na oba rodiče, které později často reflektoval ve svém díle. Po rozvodu žil s matkou a mladší sestrou v Moskvě, kde s výjimkou válečných let 1941-1943 strávených na venkově v Jurjevci prožil celé dětství. Motivy z tohoto období později uplatnil ve filmu ZRCADLO. V roce 1943 nastoupil na moskevské gymnázium a stále více se zajímal o nejrůznější umělecké obory, především o literaturu. Absolvoval několik uměleckých kurzů a prohluboval své hudební a výtvarné vzdělání.

V roce 1962 debutoval celovečerním filmem IVANOVO DĚTSTVÍ, který tématicky spadal do kategorie filmů o 2. světové válce. Režisér na sebe okamžitě upoutal pozornost sovětské kulturní obce i zahraničních filmových expertů. Tarkovskij pojal filmovou látku úplně jinak než s ní nakládala šablona oficiální sovětské kinematografie. Snímek byl neobyčejně lyrický, s řadou fantazijních obrazů umožňujících mnohoznačnou interpretaci. IVANOVO DĚTSTVÍ získalo velkou cenu na festivalu v Benátkách. Představitelé sovětské kinematografii ale Tarkovského koncepci odmítli a mladý filmař se dostal do kolonky potenciálních potížistů. Jeho druhý snímek ANDREJ RUBLEV byl dokončen už po Chruščovově abdikaci, kdy se moci ujal Brežněv a skončilo krátké období kulturního uvolnění. Scénář k tomuto dílu napsal Tarkovskij opět ve spolupráci s přítelem Kunčalovským.

ANDREJ RUBLEV představuje pochmurné životopisné drama velkého umělce a je plné poetické imaginace. Sovětští byrokrati ho pokládali za alegorii sovětské současnosti, kde museli umělci čelit přísné cenzuře a společenskému útlaku. Snímek se doma dostal do distribuce až v roce 1973. Tarkovskij se od té doby stal symbolem nekonformní filmové scény a získal mimořádnou prestiž doma i v zahraničí. Ve druhé polovině 60. let vůbec nemohl pracovat na nových filmech. Sovětské úřady tehdy protěžovaly Sergeje Bondarčuka, který se měl stát oficiálním režisérem č. 1 a vytlačit Tarkovského z povědomí v zahraničí.

V roce 1972 se Tarkovskému povedlo adaptovat sci-fi román Stanislava Lema Solaris. Sovětské vedení tehdy hledalo filmaře, který by dokázal natočit východoevropskou protiváhu kultovního amerického snímku VESMÍRNÁ ODYSEA 2001. Volba padla na Tarkovského vzhledem k jeho obrazotvorné imaginaci. Režisér tradičně pojal předlohu po svém a konečná filmová podoba autora románu navýsost rozhořčila. Na filmových festivalech, pro něž byl primárně určen, ale film o hledání smyslu života sklidil velmi pozitivní ohlas. Vzhledem ke své umělecké nekompromisnosti Tarkovskij ze svého úspěchu vytěžil pramálo. V 70. letech učil na VGIK, režíroval v divadle a věnoval se filmové teorii. Z divadelních představení je důležité zejména jeho zpracování Hamleta obsazeného Anatolijem Solonicynem, dvorním Tarkovského hercem.


4.4.1932
Zavražje, Ivanovská oblast, Rusko, Sovětský svaz
29.12.1986
Paříž, Île de France, Francie
Andrej Tarkovskij csfd

OběťNostalgieStalkerZrcadloSolarisAndrej RublevIvanovo dětstvíVálec a housleDnes se nikam nejedeTempo di viaggioZabijáciPozor, had!KrutýTěrpkij vinogradKonec atamanaOdin šans iz tysjačiSergej LazoJe mi 20 letStřípky z festivalu v CannesSK13Meeting Andrei TarkovskyRerberg i Tarkovsky. Obratnaya storona StalkeraVzpomínky na Andreje TarkovskéhoMosfilm - zrcadlo říšeJeden den Andreje ArsenevičeElokuva vangitsee aikaa, osa 1: Inhottava juttuElokuva vangitsee aikaa, osa 2: Avautuu laaja meriExil a smrt Andreje TarkovskéhoKghzinerRežie Andrej TarkovskijSätta ljusMoskevská elegieBásník filmu: Andrej TarkovskijCesta k BressonoviIl cinema è un mosaico fatto di tempoTri Andreja


Aktualizace osobnostního profilu Andrej Tarkovskij: 24.2. 2024 12:30