Theodoros Angelopoulos (1935 - 2012)


"Vesnice je takový kompletní svět v malém. Staré řecké vesnice měla ducha, život, bylo v nich plno práce, zábavy a veselí. Ano, začaly se vylidňovat už na přelomu století, ale byla to 2.světová a následná občanská válka, které jejich reálie a koncepci zničily úplně. Tyto dvě katastrofy změnily celý náš způsob života."

Rodiče se za války snažili rodinu zajistit seč mohli, strádání a hladu se, jako většina v té době, ale nevyhnuli. V jedenácti mu navíc umírá sestra Voula (měl ještě bratra Nikose a sestru Haroulu). Očekávalo se, že převezme právnickou praxi svého strýce a začal tak na aténské univerzitě studovat práva. Krátce před promocí byl však odveden k povinné službě u armády a po návratu odešel do Paříže na Sorbonnu za studiem literatury, filmu a antropologie pod vedením Clauda Lévi-Strausse (jehož teorie o univerzální mezikulturní stavbě mýtu nepochybně ovlinila Angelopoulosův mýticky zaobalený filmařský přístup). V roce 1962 nastoupil na prestižní francouzskou filmovou akademii IDHEC (Institut des Hautes Études Cinématographiques), ze které byl však po prvním ročníku vyloučen, údajně kvůli aroganci a nedostatku disciplíny.

Zapsal se do kurzu v "Musée de L’Homme" (Muzeum člověka), kde studoval techniku "cinéma verité" (kino pravda) u slavného etnografa a dokumentaristy Jeana Rouche. V Řecku pak coby filmový kritik působil v levicovém tisku "Demokratiki Allaghi" (Demokratická změna), zakázaném po vojenském převratu v roce 1967. Tato činnost podle něj vyplynula z traumatu po napadení policií během propapandreovských studentských demonstrací v roce 1964. Začátek Angelopoulosovy vlastní filmové tvorby koreluje s nástupem vojenské diktatury v Řecku koncem 60. let. Ještě v době jeho novinářské práce ho řecký skladatel Vangelis zangažoval do propagačního filmového projektu ke své tour, díky kterému získal prostředky potřebné k natočení svého prvního (uvedeného) krátkého filmu: experimentální satiry o hledání nebo lépe tvorbě "ideálního člověka" nazvané EKPOMBI (Broadcast, 1968), která získala Cenu kritiků na Soluňském filmovém festivalu.

Ve svém prvním celovečerním epizodicky stavěném filmu-ve-filmu REKONSTRUKCE (1970) Angelopoulos odhaluje vliv dokumentární školy Jeana Rouche. Inspiruje se skutečným osudem muže, který se vrátil domů z práce v Německu a kterého zabila jeho vlastní žena se svým milencem. Ve filmu poukazuje na vymírání řeckého venkova, a tedy samotné esence řecké duše. Právě zde (stejně jako později v Cestě na Kytheru) se zřetelně odráží incident z autorova vlastního života, onen nečekaný návrat otce po měsících nejistoty stran jeho dalšího osudu po zatčení kdy už byla rodina přesvědčena, že byl popraven.


17.4.1935
Athína, Řecko
24.1.2012
Pireás, Řecko
Theodoros Angelopoulos csfd

Mundo InvisívelPrach časuChacun son cinémaPlačící loukaVěčnost a denOdysseův pohledPřerušený krok čápaKrajina v mlzeVčelařCesta na KytheruAlexandr VelikýLovciPutovní divadloDny roku 36RekonstrukcePeripeteies me tous ForminxLumière & spol.Athina, epistrofi stin AkropoliCapitali culturali d'EuropaChorio ena, katikos enasOi reportersEkpombiErimos kai monos gia na mou fygei o ponosPros tin elefteriaListeia stin AthinaThodoros Angelopoulos - Nikos Panagiotopoulos: O kathenas kai i mousiki touChampions: Mia asteia istoriaKurosawa, la Voie40 x 15Un lugar en el cineApefasisamen kai diatassomen: I Hounta, i logokrisia kai o ellinikos kinimatografos (1967 - 1974)Soví dědictvíEnas melissokomos pethainei i o allos mythosViaggio nella storia


Aktualizace osobnostního profilu Theodoros Angelopoulos: 6.11. 2023 21:24