Henri-Georges Clouzot (1907 - 1977)


Clouzot studoval literaturu na univerzitě, poté začal pracovat jako novinář, počátkem 30. let se jako autor námětu nebo scénárista podílel na vzniku několika filmů, sám také v této době natočil tři krátké filmy. Po roce 1933 pracoval ve vedení jedné filmové společnosti v Berlíně, v roce 1938 se pak vrátil do Francie a pokračoval v psaní scénářů.

Za druhé světové války pak Clouzot natočil své první filmy, které vznikly pro okupační společnost Continental Film Company, od níž si nacistický ministr propagandy Joseph Goebbels sliboval nahradit v té době zakázané hollywoodské trháky. Clouzotovými prvními filmy byly kriminálky VRAH BYDLÍ V ČÍSLE 21 (L'assassin habite... au 21, 1942) a HAVRAN (Le corbeau, 1943); v obou filmech hrál tehdy slavný Pierre Fresnay. Kriminálního žánru se Clouzot držel i po válce, kdy podle vlastního scénáře natočil film NÁBŘEŽÍ ZLATNÍKŮ (Quai des Orfèvres, 1947). Clouzot byl za tento snímek oceněn jako nejlepší režisér na festivalu v Benátkách, v USA byl film oceněn Cenou E. A. Poea udělovanou v žánru mysteriózních filmů. Další snímek MANON (1949) byl adaptací klasické francouzské novely Manon Lescaut převedenou do poválečné Francie. Tento film získal Zlatého lva v Benátkách a byl oceněn také francouzským syndikátem filmových kritiků.

Z další Clouzotovy tvorby vyniká nadčasové drama MZDA STRACHU (Le salaire de la peur, 1953), které sice osciluje na hranici několika žánrů a může dnes působit zastarale, ale neoddiskutovatelně odstartovalo kariéru Yvese Montanda. Film získal Zlatého medvěda na festivalu v Berlíně, cenu Grand Prix v Cannes, dále byl oceněn v Tokiu, Londýně a Clouzot obdržel znovu Cenu francouzského syndikátu filmových kritiků. Byl to také komerčně nejúspěšnější Clouzotův film – ve francouzských kinech jej vidělo bezmála sedm miliónů diváků. Snad ještě slavnější byl ale následující film ĎÁBELSKÉ ŽENY (Les Diaboliques, 1955), který svým kriminálně horrorovým pojetím zdatně konkuruje nejlepším Hitchcockovým dílům. Ostatně, literární předlohu k tomuto filmu, novelu Pierra Boileau Celle qui n'était plus, chtěl natočit právě také Hitchcock. ĎÁBELSKÉ ŽENY získaly tři ocenění včetně speciální Ceny E. A. Poea v USA. Ve stejném roce pak Clouzot natočil s Pablem Picassem dokumentární film o malířově tvůrčím procesu Le mystère Picasso (1956), který byl oceněn na festivalu v Cannes.


20.11.1907
Niort, Poitou-Charentes, Francie
12.1.1977
(69 let) Paříž, Francie
Henri-Georges Clouzot imdb Henri-Georges Clouzot csfd

Henri-Georges Clouzot oblíbené filmy

85 Mzda strachu
Mzda strachu
1953
81 Ďábelské ženy
Ďábelské ženy
1955
82 Pravda
Pravda
1960
Manon
Manon
1949
82 Havran
Havran
1943
72 La Prisonnière
La Prisonnière
1968

1968La Prisonnièrefilm

1964Peklofilm

1960Pravdafilm

1957Špionifilm

1955Ďábelské ženyfilm

1953Mzda strachufilm

1950Miquette a její matkafilm

1950Voyage en Brésil, Lefilm

1949Manonfilm

1949Retour à la viefilm

1947Nábřeží zlatníkůfilm

1943Havranfilm

1942Vrah bydlí v čísle 21film

1934Caprice de princessefilm

1933Tout pour l'amourfilm

1932Chanson d'une nuit, Lafilm

1931Terreur des batignolles, Lafilm


Aktualizace osobnostního profilu Henri-Georges Clouzot: 17.3. 2018 15:02