Angela Schanelec 62 let


Práce na filmu pro Angelu Schanelec začíná psaním. Vytvoří literární útvar, spíše povídku než popis děje, aby si ověřila, kam ji psaní od původního nápadu zavede, a teprve když se přesvědčí o životnosti výsledného tvaru, přistoupí ke scénáři. Tahle zvědavost, nepředvídatelnost, kam zavede dílo diváka, se z prvního náčrtu povídky přenáší dál.

Formální tvarosloví? Chybí úvodní expozice i orientující protizáběry. Střih nemusí navazovat, nebo jen vzdáleně. Postavy bývají rovnocennými součástmi zabíraného prostoru, hovořit může i někdo, kdo není v záběru. Předměty zas vystupují z prostředí, navazují na sebe pozornost. Provedeme-li součet, vše slouží k tomu, že prostor mezi postavou a kamerou se stává prostorem pro zvědavost, domýšlení, aktivní představivost diváka; jak Schanelec sama říká, rozhodnutí, v jaké distanci kameru umístit a v kterém okamžiku přiblížit, co v záběru ponechat a co už nikoli, není pro ni z vnějšku daným rutinním postupem, ale klíčem k tvorbě smyslu.

Filmová režisérka, scenáristka, herečka a pedagožka Angela Schanelec se narodila v maloměstě s jediným kinem, které se v jejích patnácti přeměnilo v porno kino; divadlo chybí úplně. Přece se však, lačná po kultuře, díky tehdejšímu partnerovi dostává ke čtení divadelních her. Nemá sice představu, co by chtěla po maturitě dělat, ale musí to být něco úžasného. Proč ne herečku v divadle, naučit se text nazpaměť a odříkat ho na jevišti? Vystuduje hereckou akademii ve Frankfurtu nad Mohanem, z budoucí filmové režisérky se nejprve stává profesionální divadelní herečka – rozčarovaná z toho, co povolání, jež si zvolila, skutečně obnáší. Zatím však nabírá cenné zkušenosti, které se budou hodit, když v osmaadvaceti letech pochopí, co opravdu dělat chce – začne studovat filmovou režii na Filmové a televizní akademii v Berlíně (DFFB).

Z výuky jí utkví několikatýdenní důkladné rozbory filmu Jasudžira Ozua nad střihačským stolem. V prvním ročníku kolektivně natočí obligatorní dvouminutový film, se kterým není ani trochu spokojená, ale z práce v divadle má prostředky na zakoupení nového materiálu (35 mm) a úplně sama natočí film znovu. Ozvěna potřeby dělat věci zásadně po svém se už nepřestane ozývat. Vrací se i v neochvějném odmítání představy, že by s berlínskými spolužáky, Christianem Petzoldem a Thomasem Arslanem, byli zakladateli tzv. berlínské školy. Ona sama se s touto představou neztotožňuje. Přesto, že díky filmovému časopisu Revolver a lidem v jeho blízkosti, zejména Christophovi Hochhäuslerovi a Benjaminu Heisenbergovi, je známo, že výše uvedení filmoví tvůrci, ale i mnozí jiní, kteří se studiem začali o něco později, se o práci toho druhého živě zajímali, takzvaná berlínská filmová škola zřejmě zůstane konceptem v hlavách teoretiků, kritiků a filmových nadšenců. Za nejcennější na berlínském studiu Schanelec považuje takřka neohraničenou tvůrčí svobodu. Od roku 2012 učí „narativní film“ na filmové škole v Hamburku (HfBK).


14.2.1962
Aalen, Baden-Württemberg, Západní Německo
Angela Schanelec csfd

HudbaByl jsem doma, ale...Cesta snůOrlyNěmecko '09OdpoledneMarseilleMůj pomalý životMísta ve městechŠtěstí mé sestryIch bin den Sommer über in Berlin gebliebenPontes de SarajevoPrag, März 1992‎Weit entferntSchöne gelbe FarbeA House in BerlinDealerDrachenlandDaily ChickenSmrt bílého koněDie Familie oder SchroffensteinDie Berliner Nouvelle VagueAkademie bin ich - People i met on my 40th Birthday, DieAnna Zeit LandDie UFATake What You Can Carry


Aktualizace osobnostního profilu Angela Schanelec: 17.4. 2024 03:23